Πρακτικά

Η΄ ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΒ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄ "Βελτίωση και επιτάχυνση των διαδικασιών της δίκης στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια και άλλες διατάξεις"...

Συζήτηση και ψήφιση, σύμφωνα με το άρθρο 70 παρ. 2 του Συντάγματος, επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου
του Υπουργείου Δικαιοσύνης "Βελτίωση και επιτάχυνση των διαδικασιών της δίκης στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια και άλλες διατάξεις".

Πριν ξεκινήσουμε, θα ήθελα να συζητήσουμε το ενδεχόμενο πρόσκλησης φορέων σε κάποια από τις συνεδριάσεις μας, για να ακούσουμε τις απόψεις τους.
Παρακαλώ την Εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας κα Παπακώστα να μας πει τις απόψεις της.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ:

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα ήθελα να προτείνω προς την Επιτροπή μας στη διαδικασία συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης "Βελτίωση και επιτάχυνση των διαδικασιών της δίκης στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια και άλλες διατάξεις" από πλευράς φορέων τους εξής: Πρώτον, τον κ. Παξινό ως Πρόεδρο του μεγαλύτερου Δικηγορικού Συλλόγου της χώρας. Και βεβαίως επειδή άπτεται και ενδιαφέρει απολύτως τους διοικητικούς δικαστές το παρόν νομοσχέδιο, θα ήθελα να προσκαλέσουμε και τον Πρόεδρο της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών, για να έχουμε τις απόψεις τους η αρμόδια Βουλή και όλοι οι συνάδελφοι, όλων των πτερύγων, ώστε πραγματικά να εστιάσουμε όλη την προσοχή μας σε τυχόν εύλογες απορίες ή ερωτήματα, που αφορούν την κατάθεση της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης.
Ευχαριστώ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΡΚΟΠΑΝΝΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής):
Ευχαριστούμε πολύ την κα Παπακώστα.
Το λόγο έχει ο Εισηγητής του ΠΑΣΟΚ κ. Νικητιάδης.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, εμείς θα θέλαμε, πέραν των δύο φορέων που αναφέρθηκαν ήδη, επειδή ήδη διατυπώθηκαν αιτήματα εκ των υστέρων, δηλαδή μετά την ανακοίνωση της ημερομηνίας που θα συνερχόταν η Επιτροπή και μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου, να προσκληθεί και η Ένωση Δικαστικών Λειτουργών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ο Σύλλογος των Δικαστών του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και οι δύο αυτοί φορείς έχουν εκφράσει την επιθυμία και με ψηφίσματα και ανακοινώσεις τους έχουν διατυπώσει θέσεις πάνω στο συζητούμενο νομοσχέδιο.
Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι θα συντελούσε τα μέγιστα η παρουσία τους στην Επιτροπή.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητούμε σήμερα ένα εξαιρετικά σημαντικό νομοσχέδιο, το οποίο αφορά τη βελτίωση και την επιτάχυνση των διαδικασιών της δίκης στα τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια και άλλες διατάξεις. Βεβαίως, δεν πρέπει να αντιπαρέλθουμε ότι αυτό συμβαίνει στην Επιτροπή μας, την ώρα που ένας ορυμαγδός αντιπολιτευτικών, κοινοβουλευτικών ενεργειών, δράσεων και πρωτοβουλιών συμβαίνει, όπως για παράδειγμα η συζήτηση για δημοψήφισμα, αλλά και η επικείμενη κατάθεση πρότασης μομφής κατά της Κυβέρνησης.
Ελπίζω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και με αφορμή τον κοινοβουλευτικό έλεγχο που ασκήθηκε προηγουμένως από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, το παρόν νομοσχέδιο να μην πέσει θύμα, όσον αφορά τουλάχιστον την υπερψήφιση του από τους συναδέλφους, κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Θα έλεγα, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι σήμερα ουσιαστικά
νομοθετούμε για την επιτάχυνση των διαδικασιών στα Τακτικά Διοικητικά
δικαστήρια και θα προσέθετα ότι θα νομοθετήσουμε για την απλούστευση των διαδικασιών της δίκης επί τα βελτίω. Θέλω να αναφερθώ στην πραγματικότητα η οττοία υφίσταται σήμερα και με αφορμή την άσκηση κοινοβουλευτικού ελέγχου προηγουμένως εκ μέρους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, που θεωρώ ότι σε
αυτά θα έττρεπε να έχει εστιάσει την ττροσοχή της και όχι στην επιδιωκόμενη εκ μέρους της άσκησης αντιπολίτευσης στη Κυβέρνηση, διότι δεν παρεμβαίνει στο έργο της δικαιοσύνης.
Ουσιαστικά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ, αυτό το οποίο ζητούσαμε με την ερώτηση σας μέσα από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο που ασκήσατε, ήταν να παρεμβαίνει η δικαιοσύνη εκεί όπου εσάς δεν σας εξυπηρετούν ο αποφάσεις της και όπου δεν φανήκατε ευθύβολοι στην ανάδειξη της πολιτικής ατζέντας των θεμάτων που βάλατε σε πρώτη προτεραιότητα.
Σήμερα, λοιπόν, η πραγματικότητα στα διοικητικά δικαστήρια είναι η εξής: Ο μεγάλος αριθμός υποθέσεων, η συσσώρευση υποθέσεων που εκκρεμούν, οι συνεχείς αναβολές των δικών, η τεράστια γραφειοκρατία η οποία πλήττει τις διαδικασίες έχουν πραγματικά συνθέσει το πλαίσιο ή το τοπίο μιας δικαστικής πραγματικότητας, η οποία είναι ανυπόφορη και απαράδεκτη για μια ευρωπαϊκή χώρα.
Η υφιστάμενη, λοιπόν, αυτή κατάσταση, διότι επικαλούμαι και αναφέρομαι στα στοιχεία της Αιτιολογικής Έκθεσης, είναι ότι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία στα Διοικητικά Πρωτοδικεία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισάγονται κατ' έτος πάνω από εκατό χιλιάδες υποθέσεις. Από αυτές τις εκατό χιλιάδες υποθέσεις περαιώνονται περί τις ογδόντα πέντε χιλιάδες υποθέσεις από τους πεντακόσιους Προέδρους Πρωτοδικών και Πρωτοδίκες. Συνεπώς, το έλλειμμα -αν μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε έτσι- των υποθέσεων που δεν εκδικάζονται, ανέρχεται στη διάρκεια του χρόνου σε πάνω από τριάντα χιλιάδες υποθέσεις, με συνέπεια οι υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούσαν στα Διοικητικά Πρωτοδικεία -σημειώστε τις ημερομηνίες- στις 31-12-2005 να ανέρχονται σε 259.601, στις 31-12-2006 να ανέρχονται σε 309.174 και στις 31-12-2007 να ανέρχονται σε 351.146.
Είναι προφανές, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι αυτή η ζοφερή πραγματικότητα είναι πιο εύγλωττη από την οποιαδήποτε επιχειρηματολογία όποιας πτέρυγας και όποιου εισηγητή θελήσει να την επιχειρήσει. Είναι προφανές ότι θα εξακολουθούσε να είναι ζοφερή, εάν η Κυβέρνηση δεν αναλάμβανε τη νομοθετική πρωτοβουλία με το παρόν σχέδιο νόμου, ώστε να ληφθούν όλα τα απαραίτητα και αναγκαία μέτρα για να μην καταστεί το πρόβλημα δυσεπίλυτο.
Το σχέδιο νόμου τεχνικά αποτελείται από 79 άρθρα, τα οποία κατανέμονται σε έξι κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο και ειδικότερα στο κεφάλαιο που αφορά το πρώτο άρθρο μέχρι και το άρθρο 37 προτείνονται οι τροποποιήσεις, οι αναγκαίες και οι απαραίτητες, του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
Το δεύτερο κεφάλαιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που αφορά τα άρθρα 38 έως και 51 είναι οι διατάξεις οι οποίες αποσκοπούν στην επιτάχυνση της διοικητικής δίκης.
Στο τρίτο κεφάλαιο που αφορά τα άρθρα 51 έως 57 περιλαμβάνονται οι αλλαγές που αφορούν τη λειτουργία του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς και στα θέματα τακτικής διοικητικής δικαιοσύνης.
ΣΤΟ τέταρτο κεφάλαιο, τα άρθρα 58 έως και 63, ρυθμίζονται με λεπτομέρειες τα ζητήματα που αφορούν στη σωφρονιστική πολιτική.
ΣΤΟ πέμπτο κεφάλαιο υπάρχουν τα άρθρα 64 έως 68, που αφορούν θέματα του Ταμείου Χρηματοδότης Δικαστικών μεγάρων και στο τελευταίο κεφάλαιο, στο έκτο δηλαδή, τα άρθρα 69 έως 79, στα οποία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αντιμετωπίζονται διάφορα επιμέρους θέματα, που αφορούν στη λειτουργία της δικαιοσύνης εν γένει.
Θα ήθελα κωδικοποιημένα να αναφερθώ στην Επιτροπή μας και σε όλες τις πτέρυγες της Βουλής και να πω ότι οι βασικές καινοτομίες του παρόντος σχεδίου νόμου είναι οι εξής: Πρώτον, καθιερώνεται ο θεσμός της λεγόμενης πρότυπης δίκης, η εφαρμογή του οποίου δεν είναι πρότυπη στη χώρα μας και δεν εισάγεται πρωτογενώς, αλλά υπάρχει και είναι βασικό στοιχείο της γερμανικής Διοικητικής Δικονομίας. Έχει αποδειχθεί απολύτως επιτυχής και έχει συμβάλει αποτελεσματικά στην ταχύτερη εκδίκαση των υποθέσεων. Θέλω να διευκρινίσω ότι είναι δυνητική και όχι υποχρεωτική.
Βεβαίως θα πρέπει να σας πω εδώ ότι με βάση αυτή την καινοτομία, υπάρχουν ενστάσεις. Υπάρχουν και επιφυλάξεις. Θα τις ακούσουμε από τους φορείς τους οποίους έχει αποφασίσει να προσκαλέσει και να ακούσει η Επιτροπή μας.
Σας λέω όμως -και θα έχω την ευκαιρία να το αναλύσω ειδικότερα στη συζήτηση κατ' άρθρον- ότι αυτό είναι στη δυνητική ευχέρεια των διοικητικών μας δικαστηρίων, όταν το κρίνει σκόπιμο και κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις.
Σύμφωνα, λοιπόν, με το νέο αυτό θεσμό, δηλαδή της πρότυπης δίκης, παρέχεται στο Γενικό Επίτροπο της Επικράτειας στα Διοικητικά Δικαστήρια η δυνατότητα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να ζητά τον κατά προτίμηση προσδιορισμό δικασίμου για υποθέσεις στις οποίες ανακύπτουν -ή όπου ανακύπτουν- νέα νομικά ζητήματα, τα οποία χαρακτηρίζονται από μείζονα σπουδαιότητα ή αφορούν μεγάλο αριθμό εκκρεμών υποθέσεων.
Να υπενθυμίσω εδώ υποθέσεις, όπως παραδείγματος χάρη, ήταν αυτή του ΛΑΦΚΑ, ή υποθέσεις του οικογενειακού επιδόματος των δημοσίων υπαλλήλων και άλλες, για να συσχετίσω την αναφορά στον χαρακτηρισμό "μείζονος σπουδαιότητας". Συνεπώς, η μείζονος σημασίας υπόθεση μπορεί μέσα σε συντομότατες προθεσμίες με αίτηση αναιρέσεως να αχθεί ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και να επιλυθεί αμετακλήτως.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με το θεσμό της πρότυπης δίκης, που εισάγει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ως καινοτομία το παρόν σχέδιο νόμου, υπάρχουν δύο συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το πρώτο συγκριτικό πλεονέκτημα είναι πως αφενός μεν ενισχύεται η ασφάλεια δικαίου, αφού περιορίζεται ο κίνδυνος έκδοσης αντιφατικών αποφάσεων, που κατ' άλλους θεωρείται ως υγιής - οφείλω να το πω εδώ και ως νομικός.
Αφετέρου, το δεύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα, το δεύτερο δυνατό σημείο της καινοτομίας της πρότυπης δίκης είναι ότι απαλλάσσονται από σημαντικό φόρτο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα πρωτοβάθμια κυρίως δικαστήρια, τα οποία πολλές φορές κατακλύζονται από εκατοντάδες ή και χιλιάδες ομοίου περιεχομένου ένδικα βοηθήματα.
Η δεύτερη καινοτομία που εισάγεται με το παρόν σχέδιο νόμου είναι ότι επεκτείνεται και στις διοικητικές διαφορές ουσίας ο θεσμός της απόρριψης με απόφαση η οποία λαμβάνεται σε συμβούλιο, όχι δηλαδή με τη μορφή της δικαστικής απόφασης -και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία- των ενδίκων μέσων που είναι προφανώς -το υπογραμμίζω- απαράδεκτα ή αβάσιμα.
Θα πρέπει να σας πω ότι με αυτή την καινοτομία επιδιώκεται η απλούστευση των διαδικασιών και κυρίως η επιτάχυνση στην έκδοση αποφάσεων. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι παράδειγμα τέτοιας πρακτικής ακολουθεί το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, όπου θα σας πω ότι εκεί σχεδόν το 80% των υποθέσεων απορρίπτονται σε συμβούλιο ως προδήλως απαράδεκτα ή αβάσιμα, δηλαδή πριν καν εισαχθούν.
Και προβλέπεται πάντως ότι σε περίπτωση που κάποιος επιμείνει -και αναφέρομαι στο διάδικο- η υπόθεση εκδικάζεται βεβαίως, αλλά με την καταβολή τριπλάσιου από το προβλεπόμενο παράβολο. Και ο παραπάνω θεσμός πρέπει να σας πω ότι εφαρμόζεται και στον Άρειο Πάγο με το άρθρο 571 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, είναι δε ευρύτατα διαδεδομένος, όπως σας είπα, στα αλλοδαπά δίκαια και αναφέρθηκα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Τρίτη καινοτομία: περιορίζεται η δυνατότητα των διαδίκων να ζητούν συνεχείς αναβολές κατά τη συζήτηση μιας υπόθεσης, με αποτέλεσμα να έχουμε μια παρελκυση της διαδικασίας και βεβαίως κάθε άλλο παρά την ταχεία και ορθή απονομή της δικαιοσύνης. Η συζήτηση πλέον με το παρόν νομοσχέδιο μπορεί να αναβληθεί με αίτηση του διαδίκου μόνο μία φορά, με δυνατότητα μάλιστα του δικαστηρίου να επιδικάσει σε βάρος του αιτούντος την αναβολή τα έξοδα της δίκης.
Τέταρτη καινοτομία που εισάγει το παρόν σχέδιο νόμου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι καταργούνται όλες οι διατάξεις, οι οποίες προβλέπουν υπέρ του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, κατά παραβίαση της αρχής της δικονομικής ισότητας σε σχέση με τους πολίτες, την αναστολή εκτέλεσης τελεσίδικων κατ' αυτών δικαστικών αποφάσεων, μέχρις ότου καταστούν αμετάκλητες.
Η ρύθμιση αυτή, πέραν της αρχής της ισότητας των διαδίκων, λειτουργεί ως αντικίνητρο για το δημόσιο στο να καταθέτει αφειδώς -κι εμείς βεβαίως αυτό δεν το επιθυμούμε- ακόμη και για επιλυμένα νομικά ζητήματα αιτήσεις αναιρέσεως, προκειμένου να καθυστερεί την εκτέλεση των δικαστικών αποφάσεων.
Η πέμπτη καινοτομία, κυρίες και κύριοι συνάδελφο, γίνεται για πρώτη φορά στην ελληνική φορά στην ελληνική έννομη τάξη και αφορά το δικαίωμα στο διάδικο να αντιταχθεί στη χρήση και δημοσιοποίηση του ονόματος του. Δηλαδή, δεν αποκαλύπτονται τα στοιχεία ταυτότητας, παραδείγματος χάρη, ασθενών του AIDS ατόμων με ψυχικές νόσους κ.λπ., που τον αφορούν, αφορούν δηλαδή τον ιδιώτη. Και βεβαίως, μπορεί να χρησιμοποιούνται αντί των στοιχείων ταυτότητας του κωδικά ψηφία ή αριθμοί. Αυτή είναι μια καινοτομία η οποία προστατεύει τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Η έκτη καινοτομία είναι ότι τίθενται περιορισμοί στο όριο του εγκλητού των αποφάσεων και αναπροσαρμόζονται σε εύλογα όρια τα παράβολα της δίκης. Πρέπει να σας πω ότι για το λόγο αυτό αναπροσαρμόζεται το όριο του εγκλητού των πρωτοβαθμίων αποφάσεων και προβλέπεται ότι οι μικρού οικονομικού αντικειμένου διαφορές -και αναφέρομαι στις διαφορές μέχρι 5.000 ευρώ- δεν υπόκεινται, εκτός ειδικών περιπτώσεων, σε έφεση.
Το όριο αυτό ορίζεται στο ποσό των 3.000 ευρώ, όταν πρόκειται για κοινωνικοασφαλιστικές ή για διαφορές από αποδοχές του προσωπικού του Δημοσίου ή των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και περαιτέρω αναπροσαρμόζονται σε εύλογα όρια τα ποσά των παραβόλων. Το παράβολο έχει καθιερωθεί στην ισχύουσα νομοθεσία, προκειμένου να αποτρέπει τους διαδίκους από την άσκηση επιπόλαιων και αστήρικτων ενδίκων βοηθημάτων.
Έβδομη καινοτομία: ο θεσμός της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης. Και παρέχεται βεβαίως και η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής και διακίνησης δικογράφων και εν γένει δικαστικών εγγράφων. Αρα, ο δικηγόρος, ο συλλειτουργός της απονομής της δικαιοσύνης, θα μπορεί να παρακολουθεί μέσω του υπολογιστή την πορεία της υπόθεσης, πότε θα εκδικαστεί, πότε θα εκδοθεί η απόφαση, πότε θα δημοσιευθεί, χωρίς να είναι υποχρεωμένος να τρέχει στο δικαστήριο και να συνωστίζεται στις γραμματείες.
Βεβαίως, στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης θεσμοθετείται και η δυνατότητα να εξετάζονται εκτός ακροατηρίου -σοβαρότατη καινοτομία, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι- με την παρουσία βεβαίως πάντοτε του δικαστή και με ταυτόχρονη μετάδοση της εικόνας και του ήχου στην αίθουσα συνεδριάσεων του δικαστηρίου μάρτυρες, πραγματογνώμονες και διάδικοι.
Όγδοη καινοτομία: αναπροσαρμόζεται στο ποσό των 20.000 ευρώ από 2.000.000 δραχμές, που ήταν μέχρι πρότινος, η καθ' ύλην αρμοδιότητα του μονομελούς διοικητικού πρωτοδικείου. Στο πλαίσιο, λοιπόν, της κοινωνικής αποστολής του κράτους και της ευαισθησίας προς τις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες του πληθυσμού, παρέχεται η δυνατότητα στο πρωτοβάθμιο δικαστήριο, εφόσον ο δικαιούμενος θεμελιώνει αδυναμία ή ιδιαίτερη οικονομική δυσχέρεια προς αντιμετώπιση των άμεσων αναγκών διαβίωσης του ίδιου και της οικογένειας του, να κηρύξει εν όλω ή εν μέρει προσωρινά εκτελεστή την απόφαση του και να του καταβληθούν άμεσα από το κράτος τα χρήματα τα οποία διεκδικεί.
Δέκατη καινοτομία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι: αυξάνονται οι οργανικές θέσεις των δικαστικών λειτουργών κατά 70. Αττό αυτές, οι 42 αφορούν στον κλάδο των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και οι 28 στον κλάδο των διοικητικών δικαστηρίων.
Ενδέκατη καινοτομία: μεταφέρονται κατηγορίες υποθέσεων από το Συμβούλιο της Επικρατείας -αναφέρθηκε προηγουμένως ο Υπουργός- είτε στα διοικητικά εφετεία ως ακυρωτικές είτε στα διοικητικά πρωτοδικεία ως διαφορές ουσίας κατά περίπτωση, με στόχο αφενός μεν την αποσυμφόρηση του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου από κατηγορίες υποθέσεων που η φύση και η σπουδαιότητα τους δεν δικαιολογούν την απευθείας εκδίκαση τους από αυτό, είτε αττό την άλλη μεριά για την ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης με την αποκέντρωση του μηχανισμού απονομής της.
Τα μέτρα αυτά, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό του πληροφορικού συστήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, την εγκατάσταση πληροφορικού συστήματος στα μεγαλύτερα διοικητικά πρωτοδικεία και εφετεία, την πλήρωση των κενών θέσεων των διοικητικών πρωτοδικών που επιτεύχθηκε με την αύξηση των εισαγομένων στην Εθνική Σχολή Δικαστών, καθώς και την αύξηση των θέσεων των διοικητικών δικαστών, εκτιμάται ότι θα συνεισφέρουν σημαντικά στην επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης στο δεύτερο βαθμό.
Τέλος, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκτιμάται ότι ο χρόνος για την έκδοση αποφάσεων από τα διοικητικά πρωτοδικεία θα μειωθεί τουλάχιστον κατά ένα έτος, από τρία σε δύο χρόνια. Και πρέπει να σας πω ότι εκτιμάται ότι με την εφαρμογή των ρυθμίσεων του προτεινομένου νομοσχεδίου ο χρόνος για την έκδοση απόφασης από τα διοικητικά εφετεία θα μειωθεί στο ένα έτος, ενώ θα μειωθούν κατά 800 περίπου οι υποθέσεις που εισάγονται ετησίως στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μείωση σε ποσοστό κατά 10% των εισαγομένων υποθέσεων, με πρόδηλο αποτέλεσμα την επιτάχυνση των ρυθμών έκδοσης των αποφάσεων.
Με αυτή την επιχειρηματολογία και με αυτές τις καινοτομίες εισάγεται η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με στόχο τη βελτίωση και την επιτάχυνση των διαδικασιών της δίκης στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια και άλλες διατάξεις που αφορούν αυτά τα θέματα.
Νομίζουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι είναι ένα νομοσχέδιο πρωτοποριακό, ένα νομοσχέδιο ουσιαστικό, ένα νομοσχέδιο που βελτιώνει πραγματικά την απονομή και την επιτάχυνση της δικαιοσύνης.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
(ΚΟ)

Η΄ ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΒ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ"

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ

25 Οκτωβρίου 2007

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ - ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ : Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Πράγματι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, έχουμε ως πρώτο αντικείμενο συζήτησης - από τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης και δη από το Υπουργείο Εσωτερικών - ένα νομοσχέδιο, το οποίο θεωρώ ότι διαπραγματεύεται ζητήματα, τα οποία είναι υπαρκτά.
Είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο δηλαδή, απαντά σε ρεαλιστικά ζητήματα καθημερινότητας. Βεβαίως, διακρίνεται σε τέσσερα κεφάλαια, τα οποία έχουν να κάνουν με θέματα, τα οποία κατά καιρούς απασχολούν εμάς, τη Δημόσια Διοίκηση, την Κυβέρνηση και κατά συνέπεια απασχολούν και τη Βουλή.
Θα ήθελα όμως, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να εστιάσω την προσοχή μου σε μερικά ζητήματα, τα οποία μπορεί να μην είναι ζητήματα "υψηλής" πολιτικής, είναι όμως ζητήματα, τα οποία άπτονται υψηλών αναγκών για κείνους, οι οποίοι τα υφίστανται. Εννοώ ομάδες πολιτών και εργαζομένων προς τους οποίους θα πρέπει να κατευθύνουμε και τις πολιτικές μας παρεμβάσεις.
Πρώτο θέμα. Κύριε Πρόεδρε, έχω δει πως στο σχέδιο νόμου, το οποίο βεβαίως δεν μττορεί να ρυθμίσει τα πάντα, έχουμε ένα κενό όσον αφορά τις κατηγορίες εκείνες των εργαζομένων, οι οποίοι απασχολούνταν, εργάζονταν σε φορείς του Δημοσίου με σχέσεις Ιδιωτικού Δικαίου, των οποίων οι συμβάσεις έργου μετατράπηκαν σε αορίστου χρόνου και διορίστηκαν με μειωμένο ωράριο κατ' αντιστοιχία με τη θέση, που είχαν.
Βεβαίως, κύριε Υπουργέ, πρέπει να παράσχουμε στον φορέα -πράγμα το οποίο δε συμβαίνει σήμερα με το σχέδιο νόμου, το οποίο έχουμε φέρει εδώ προς συζήτηση - τη δυνατότητα να μετατρέπει τις θέσεις τους, σε αορίστου χρόνου πλήρους απασχόλησης εφόσον ο φορέας το επιθυμεί και εφόσον ο φορέας κρίνει ότι έτσι καλύπτει τις πάγιες ανάγκες του. Τα δε έξοδα, το κόστος δηλαδή από τη μετατροπή αυτή, να βαραίνουν το φορέα. Αυτή είναι μια πρώτη παρατήρηση.
Δεύτερη παρατήρηση, η οποία νομίζω ότι αφορά ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα, αφορά τα άτομα με αναπηρία. Κύριε Υπουργέ, ξέρω την ευαισθησία σας και είναι γνωστή η ευαισθησία όλων μας για τα ζητήματα αυτά. Υπάρχει ένα θέμα εδώ για τα άτομα με αναπηρία, τα οποία εργάζονται σε επιχειρήσεις, Δήμους ή Κοινότητες ή Ν.Π.Ι.Δ. αυτών των Δήμων ή των Αυτοδιοικήσεων, που οι συμβάσεις τους μετατράπηκαν σε αορίστου χρόνου συμβάσεις -είναι το Π.Δ. 164/2004 - και εφόσον η επιχείρηση έχει διαλυθεί ή έχει μετατραπεί να τους δώσουμε, με αυτό το σχέδιο νόμου, τη δυνατότητα να μεταφέρονται σε αντίστοιχη θέση στους
Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' βαθμού, με συμβάσεις αντίστοιχες, αυτών των συμβάσεων, των υπαλλήλων της Π.Ο.Ε. - Ο.Τ.Α..
Νομίζω ότι αυτά τα άτομα έχουν αυξημένες ανάγκες, οι υπηρεσίες τις οποίες προσφέρουν είναι σημαντικές, άρα οφείλουμε να τους στέρξουμε. Υπάρχει και ένα τρίτο θέμα.
Ένα τρίτο θέμα που θέλω να θέσω - είμαι πολύ συγκεκριμένη, δεν θεωρητικολογώ, εστιάζω την προσοχή μου σε συγκεκριμένα ζητήματα - είναι το θέμα για τα απεξαρτημένα άτομα, εκείνα τα οποία εντάχθηκαν στο πρόγραμμα, το περίφημο "600", κύριε Υπουργέ. Αυτοί οι άνθρωποι προσέφεραν υπηρεσίες στην αυτοδιοίκηση, υπήρξαν χρήσιμοι και τους δώσαμε την δυνατότητα να είναι παραγωγικοί, να βρουν την αξιοπρέπεια και τον εαυτό τους και να συμβάλουν προσφέροντας υπηρεσίες στον συνάνθρωπο. Εκτιμώ πως σε αυτό το σχέδιο νόμου θα πρέπει να τους δώσουμε την δυνατότητα να απασχολούνται μονίμως στην αυτοδιοίκηση, διότι η κοινωνία μας, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν έχει αναπτύξει τέτοιου είδους ανακλαστικά, ώστε ο χ, ο ψ εργοδότης να απορροφά τέτοια άτομα στην εργασία του για λόγους ψυχολογικούς, για λόγους που έχουν να κάνουν με μια νοοτροπία η οποία έχει μείνει αρκετά χρόνια πίσω, ενώ ο τόπος και η κοινωνία προχωρά-
Έχω την εντύπωση ότι εμείς ως υπεύθυνη πολιτεία οφείλουμε να τους υποστηρίξουμε στην προσπάθεια που κάνουν να κερδίσουν. Έχουν κερδίσει την ζωή τους, έχουν κερδίσει τον σεβασμό μας προσφέροντας μέσα από την αυτοδιοίκηση στην κοινωνία και στους συμπολίτες και νομίζω ότι πρέπει να τους συμπεριλάβουμε τις ρυθμίσεις που κάνουμε για το προσωπικό, το οποίο εργάζεται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κύριε Υπουργέ, χωρίς αυτό να είναι ούτε χαριστική διάταξη ούτε φωτογραφική ρύθμιση. Είναι χρέος μας και για τους ανθρώπους με αναπηρία και για τους απεξαρτημένους να στηρίξουμε τους συμπολίτες μας, οι οποίοι έχουν πληγεί για διαφορετικούς λόγους και αίτια ο καθένας, στην πρώτη περίπτωση από μειονεξίες φυσικές, στην άλλη περίπτωση για δικούς τους λόγους, από την μάστιγα του αιώνα, που είναι τα ναρκωτικά.

14 Φεβρουαρίου 2008 Ομιλία για την Αναθεώριση του Συντάγματος ...

14 Φεβρουαρίου 2008

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ:

Πράγματι είναι κορυφαία η διαδικασία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Αναθεώρησης του Συντάγματος και βέβαια, είναι μια διαδικασία η οποία θετει τον πολιτικό κόσμο και προ των ευθυνών του. Και βεβαίως, είναι μια διαδικασία οποία δεν έχει απλά το χαρακτήρα της νομικίστικης προσέγγισης ή ΤΟΥ ανεπίληπτου της Αναθεώρησης του Συντάγματος, αλλά έχει -και εδώ θα εστιάσω την προσοχή μου, κυρία Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι την έννοια του πολιτικά ανεπίληπτου της διαδικασίας Αναθεώρησης Συντάγματος.
Και εξηγούμαι. Στην Αναθεώρηση του 2000, κυρία Πρόεδρε, κύριε συνάδελφοι, θυμάμαι τότε το γενικό εισηγητή του ΠΑ.ΣΟ.Κ. τον κ. Ευάγγελο
Βενιζέλο ο οποίος πραγματικά επαίρετο τότε και ορθώς, ότι ως προσόν βασικό της διαδικασίας Αναθεώρησης του Συντάγματος είναι το γεγονός πως αυτή είναι νομικά ανεπίληπτη. Σήμερα, μετά τις πρόσφατες εκλογές της 16ης Σεπτεμβρίου 2007 -διότι αυτό ουδείς το επεσήμανε από εκείνους οι οποίοι αρνούνται να μην είναι πολιτικά επιλήψιμη η διαδικασία Αναθεώρησης του Συντάγματος με δική τους υπαιτιότητα- θα πρέπει να τονίσω ότι αυτή η Αναθεώρηση του 2008 είναι πολιτικά επιλήψιμη από πολιτικές συμπεριφορές εκείνων οι οποίοι αγνοούν επιδεικτικά, κυρία Πρόεδρε και περιφρονούν την εμμέσως πλην σαφώς επικυρωμένη από το εκλογικό σώμα και μάλιστα με "νωπή" όπως συνηθίζουμε να λέμε, λαϊκή εντολή, της αναθεωρητέας διαδικασίας και των διατάξεων οι οποίες πρέπει να αναθεωρηθούν από τις γενικές βουλευτικές εκλογές όπως δόθηκε η εντολή από τον κυρίαρχο ελληνικό λαό. Άρα, λοιπόν, έχουμε μια πολιτικά επιλήψιμη συμπεριφορά κυρίως εξ εκείνων των κομμάτων και δη της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης η οποία πρέπει να καταγραφεί διότι η ιστορία καταγράφει αυτές τις συμπεριφορές. Και θέλω να καταγραφεί με αφορμή τη συζήτηση για την Αναθεώρηση του Συντάγματος ως τέτοια, ως πολιτικά επιλήψιμη, αφού γυρίζει την
πλάτη περιφρονητικά στη λαϊκή εντολή όπως αυτή καταγράφηκε, σχετικά με τη διαδικασία Αναθεώρησης του Συντάγματος. Αυτή είναι η πρώτη παρατήρηση που κάνω.

Η δεύτερη παρατήρηση, κυρία Πρόεδρε, είναι η εξής: "Πράγματι, η προτείνουσα Βουλή, είχε δώσει και έχει δώσει την κατεύθυνση για το ποιες είναι οι αναθεωρητέες διατάξεις αλλά χωρίς να δεσμεύει την παρούσα Βουλή όσον αφορά το περιεχόμενο και τη διατύπωση των διατάξεων αυτών. Θέλω να πω δηλαδή ότι σημαντικά άρθρα τα οποία έχουμε τη δυνατότητα να εκφράσουμε την κοινωνική μας σύγκλιση μέσα από την πολιτική μας συμφωνία υπάρχουν αρκετά έτσι ώστε αυτή η Αναθεώρηση, κυρία Πρόεδρε, να μην θεωρηθεί ως η Αναθεώρηση του ασυμβιβάστου. Διότι αν ο λόγος για τον οποίον συγκαλείται η αναθεωρητική διαδικασία σήμερα, εννοώ αυτήν την περίοδο έτσι όπως το Σύνταγμα, οι νόμοι μας και εν πάση περιπτώσει, ο Κανονισμός επιβάλλει, είναι απλώς και μόνο για να συμφωνήσουμε οι πάντες -και εννοώ διακομματικά- στην κατάργηση εκείνης της διάταξης, σχετικά με το ασυμβίβαστο, θεωρώ ότι αυτό δεν περιποιεί τιμή στον πολιτικό κόσμο και νομίζω πως άλλωστε -συμφωνούμε όλες και όλοι μας διακομματικά σε όλες τις πτέρυγες της Εθνικής Αντιπροσωπείας- δεν είναι το ζητούμενο.
Σημαντικά άρθρα θέλω να επισημάνω τα οποία τίθενται στην παρούσα Βουλή για να αρθούμε όλοι στο ύψος των περιστάσεων είναι κατά τη δική μου άποψη, το άρθρο 14 το οποίο αφορά τη διαφάνεια και την πολυφωνία στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το περίφημο άρθρο για το "Βασικό Μέτοχο" όπως έχει αποτυπωθεί και έχει καταγραφεί στη συλλογική μνήμη αλλά και στην πολιτική μνήμη, το άρθρο 16, το άρθρο 24, το άρθρο 100 για τη σύσταση του Συνταγματικού Δικαστηρίου και βεβαίως, μια σειρά από άλλες διατάξεις. Σημαντική θεωρώ επίσης τη διάταξη που αφορά -η οποία βεβαίως είναι ερμηνευτική δήλωση του 101- την αναβάθμιση των νησιωτικών και απομονωμένων ορεινών περιοχών, τη διάταξη του άρθρου 101 Α που αφορά τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αφού μια αναθεώρηση πρέπει να παίρνει υπ' όψιν της όχι μόνο τα κοινωνικά δεδομένα, όχι μόνο τα πολιτικά χαρακτηριστικά, όχι μόνο τη νομική ανεπιληψιμότητα αλλά την κοινωνική σύγκλιση αλλά και την ψηφιακή οικονομία αλλά και όλα τα νέα δεδομένα εκείνα τα οποία θα πρέπει να καθιστούν το Σύνταγμα, το θώρακα της πολιτείας και του πολίτη απέναντι σε μια σειρά ζητήματα τα οποία εξειδικεύονται πλέον μέσα απ' αυτή τη συνταγματική αναθεώρηση.
Θεωρώ, λοιπόν, επίσης σημαντική τη διάταξη του άρθρου 108 του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού.
Νομίζω ότι αυτές είναι οι διατάξεις, η καρδιά αν θέλει κανείς να κατασταλάξει ποιες είναι οι διατάξεις εκείνες οι οποίες δίνουν χυμό, δίνουν συνταγματικό, νομικό, κοινωνικό, πολιτικό πρωτίστως περιεχόμενο στη διαδικασία Αναθεώρησης του Συντάγματος.
Θέλω, λοιπόν, εδώ να πω ότι απ' αυτές όλες τις διατάξεις κορυφαίες είναι αυτές των άρθρων 16, που αφορά την ευρωπαϊκή διάσταση της παιδείας, τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το άρθρο 24 που αφορά την προστασία δασών και δασικών εκτάσεων και νομίζω επίσης, το άρθρο 100 για τη σύσταση του Συνταγματικου Δικαστηρίου, καθώς επίσης, και το άρθρο 101 Α και το άρθρο 108 που σας είπα προηγουμένως. Νομίζω ότι αυτά είναι τα άρθρα που πραγματικά αποτυπώνουν με εύγλωττο τρόπο προφανέστατα το συνταγματικό χυμό και την πολιτική ουσία αυτής της συνταγματικής αναθεώρησης.
Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ βαθειά συντηρητική -και θέλω να το καταθέσω με αυτή την αφορμή- την άποψη ότι θα πρέπει μια μερίδα η οποία στην πρόσφατη λαϊκή εντολή -γιατί σας είπα στην αρχή και θέλω να κλείσω μ' αυτό- ο ελληνικός λαός έδωσε την εντολή στην κυβερνητική πλειοψηφία μέσα από την εκλογική διαδικασία με την ψήφο του να ορίσει και να καθορίσει τη δημοκρατική νομιμοποίηση αλλά και τη δέσμευση όλων των κομμάτων της Αντιπολίτευσης ξεκινώντας από την Αξιωματική και επεκτείνοντας αυτή την εντολή σε όλα τα κόμματα με τα ποσοστά τα οποία τους έδωσε στις τελευταίες εκλογές ώστε να σεβαστούν την εντολή του ελληνικού λαού.

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ...

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΒ -ΣΥΝΟΔΟΣ Α
11-3-2008
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ - ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ : Δεν ανεβαίνω στο βήμα απροετοίμαστη, όπως άκουσα άλλους συναδέλφους και μάλιστα, εισηγητές των κομμάτων να δηλώνουν πως είναι λόγω έλλειψης χρόνου. Θεωρώ, ότι όποιος απροετοίμαστα ανεβαίνει και μιλά, μόνο θετική δεν είναι η συμβολή του. Μάλλον διολισθαίνει σε επικίνδυνες οδούς, διότι ασκεί ανευθύνως κριτική. Ανεβαίνω στο βήμα για να τοποθετηθώ προετοιμασμένη επί μιας τόσο σημαντικής διοικητικής και οργανωτικής μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού μας συστήματος, αλλά και άλλων διατάξεων.
Ήθελα να μιλήσω πάρα πολύ πρακτικά. Δεν θα κάνω ιστορική αναδρομή ούτε θέλω να ασκήσω κριτική. Σε κάθε νομοθέτημα, ακόμη και ο έχων τη νομοθετική πρωτοβουλία μπορεί να ασκεί και να καταθέτει νομοτεχνικές βελτιώσεις και ο ίδιος στην πορεία, αφού ψηφιστεί και γίνει νόμος του κράτους, μπορεί να βρει ατέλειες, γιατί η ζωή είναι αυτή που αναδεικνύει και αποδεικνύει εάν το νομοθέτημα, στην προκειμένη περίπτωση, η μεταρρύθμιση, η οποία θα επιχειρηθεί, θα τύχει της καλής τύχης να είναι βιώσιμη, δίκαιη, να ακυρώνει τις στρεβλώσεις, να κλείνει την ψαλίδα στις κοινωνικές ανισότητες και αυτός είναι ο στόχος και η φιλοδοξία.
Κωδικοποιώντας πολύ πρακτικά το γενικό πλαίσιο των αρχών, μέσα στις οποίες κινείται το παρόν σχέδιο νόμου, θέλω να επισημάνω τις εξής γενικές αρχές. Η πρώτη γενική αρχή είναι ότι το ασφαλιστικό μας σύστημα είναι εξόχως αναδιανεμητικό. Η ασφάλιση παραμένει στη σφαίρα της ευθύνης της πολιτείας, όπως ορίζει το Σύνταγμα, άρα στην ευθύνη του κράτους, επομένως είναι δημόσια.
Στη συζήτηση που έχουμε εδώ ακούγονται ενστάσεις ή εποικοδομητικές προτάσεις από προετοιμασμένους συναδέλφους. Σ' αυτή τη διοικητική μεταρρύθμιση η δεύτερη γενική αρχή είναι ότι δεν εξαιρείται κανένα απολύτως Ταμείο και καμία ομάδα εργαζομένων. Εξηγούμαι ότι εντάσσονται στο ΙΚΑ ακόμα και τα Ταμεία της ΔΕΗ και της Τράπεζας της Ελλάδος. Έτσι δεν είναι, κυρία Υπουργέ;
ΦΑΝΗ ΠΑΛΛΗ ΠΕΤΡΑΛΙΑ (Υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας): Ως προς τον κλάδο σύνταξης.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Τα Ταμεία αυτά θεωρούνταν ειδικά ως προς τον κλάδο σύνταξης και είχαν εξαιρεθεί και στο παρελθόν.
Επειδή ακούσθηκε με ποιους όρους, με ποιες προϋποθέσεις, με ποιο τρόπο θα ενοποιήσουμε τα Ταμεία, επειδή ακούσθηκε ότι είναι ατάκτως ερριμμένα, το βασικό κριτήριο ενοποίησης ή ένταξης είναι το ομοειδές των εργαζομένων, δηλαδή, το εάν πρόκειται για ελεύθερους επαγγελματίες ή μισθωτούς μαζί με μια σειρά από άλλες προϋποθέσεις ή όρους ειδικούς ΤΤΟΟ αποδεικνύουν ότι η ενοποίηση δεν είναι τυχαία, συμπτωματική, δεν είναι ατάκτως ερριμμένη.
Τέταρτη γενική αρχή είναι ότι η περιουσία των Ταμείων τόσο η κινητή όσο και η ακίνητη, όπου υπάρχει, εντάσσεται ως αυτοτελής Ειδικός Λογαριασμός με οικονομική, αλλά και λογιστική αυτοτέλεια, η οποία διατηρείται και εξακολουθεί να χορηγεί τις παροχές στους ασφαλισμένους και στους συνταξιούχους.
Πέμπτη αρχή είναι ότι δε μεταβάλλονται τα γενικά όρια ηλικίας, δεν μειώνονται οι συντάξεις, δεν αυξάνονται οι εισφορές.
Έκτη γενική αρχή είναι οι ήττιες διορθωτικές κινήσεις, που όχι στο σύνολο του ασφαλιστικού συστήματος, όπου αυτό έχει λειτουργήσει, όπου αυτό είναι λειτουργικό και
δίκαιο και το οποίο λειτουργεί σύμφωνα με το πνεύμα και το γράμμα του συνταγματικοί νομοθέτη, του συντακτικού νομοθέτη, αλλά και με βάση την αρχή της κοινωνικής του κράτους δικαίου και της κοινωνικής πρόνοιας για τους ασθενέστερους των εργαζομένων, αλλά εκεί η κυβερνητική μας παρέμβαση έχει να κάνει, όπως ο χειρουργός επιδιώκει με επιδέξιους χειρισμούς να λύσει το πρόβλημα, όπου υπάρχουν στρεβλώσεις. Επομένως, είναι ήπιες οι διορθωτικές κινήσεις, οι οποίες επιχειρούνται και στοχευμένα στις στρεβλώσεις εκείνες, όπως τα ειδικά όρια ηλικίας και οι ειδικές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.
ΣΤΟ σημείο αυτό θέλω να βάλω μια παράμετρο, την οποία δεν άκουσα από κανέναν. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όλα αυτά θεσμοθετούνται σε βάθος χρόνου και σταδιακά. Η ισχύς αυτής της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και των παρεμβάσεων, που θα επιχειρήσει με στοχευμένες νομοθετικές παρεμβάσεις τις στρεβλώσεις, που προανέφερα, θα ξεκινούν από το 2013. Αυτές είναι οι γενικές αρχές, από τις οποίες διέπεται και τις οποίες οφείλουμε να μην παραγνωρίσουμε η παρούσα διοικητική, οργανωτική μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και των λοιπών ασφαλιστικών διατάξεων.
Πρέπει να πω κάτι σε όσους συναδέλφους θυμήθηκαν σήμερα τις εργαζόμενες μητέρες, τους νέους ανθρώπους, τις στρεβλώσεις, τις αδικίες και τις κοινωνικές ανισότητες και για όσους φωνάζουν να αποσυρθεί το παρόν σχέδιο νόμου και για όσους θέλουν εμμέσως πλην σαφώς να επιμείνουν στο ισχύον status quo το οποίο είναι άδικο κοινωνικά, έχει τεράστιες στρεβλώσεις, έχει "κοντά πόδια", δεν είναι βιώσιμο και δε στηρίζει ούτε τις εργαζόμενες μητέρες ούτε τους νέους ανθρώπους. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσο ομιλούμε, φέρουμε την πολιτική ευθύνη, αλλά έχουμε και την κοινωνική αντανάκλαση αυτής της πολιτικής ευθύνης στις κοινωνικές ομάδες, οι οποίες μας παρακολουθούν και μας ψηφίζουν, μας υπερψηφίζουν ή μας καταψηφίζουν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μία πρέπει να είναι η βασική παράμετρος, την οποία οφείλει να λάβει υπόψη η Βουλή των Ελλήνων σε όλες της τις πτέρυγες όσον αφορά την πορεία και τη βασική αρχή, με βάση την οποία πρέπει να νομοθετήσουμε γι' αυτήν την ασφαλιστική μεταρρύθμιση.
Η βασική αρχή είναι ότι η κοινωνική ασφάλιση είναι η κορυφαία μορφή κοινωνικής αλληλεγγύης ανάμεσα στις παρούσες και στις μέλλουσες γενιές- Κορυφαία υποχρέωση είναι ότι η παρούσα γενιά - με τη στήριξη ορισμένων, που δε θέλουν να δουν προοπτικά - όπως

είπε ο κ. Ευθυμίου και μέσα από μια ιστορική αποτύπωση των τοποθετήσεων και των πολιτικών μας πράξεων και παραλείψεων και με τη στήριξη όσων απροετοίμαστα και ανευθύνως λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση - δε μπορεί οχυρωμένη πίσω από μια αντίληψη, να υπονομεύσει, να υποθηκεύσει και να σπαταλήσει τους ασφαλιστικούς πόρους που αφορούν τις επόμενες γενιές των εργαζομένων, το μέλλον των οποίων υποθηκεύεται μετά βεβαιότητος με τον τρόπο αυτό.
Αναφέρομαι στο θέμα των γυναικών, όπου εχύθη πολύ δάκρυ, αλλά όχι επί της ουσίας. Ουδείς εντόπισε το πρόβλημα, κυρία Υπουργέ και εγώ θα θίξω δύο-τρία ζητήματα, τα οποία πρέπει να δούμε, αν όχι σ' αυτή την ασφαλιστική μεταρρύθμιση - που δεν περιλαμβάνονται - τουλάχιστον στην επόμενη, γιατί είπαμε ότι θα επιλύσουμε αυτό το πρόβλημα με διαδοχικές προσεγγίσεις και με διαδοχικές κυβερνήσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι νέες προβλέψεις για τις μητέρες προβλέπουν πρώτον, πέντε έτη πλασματικού χρόνου - από 4,5 στα 5. Δεύτερον, σε όλους τους ασφαλιστικούς φορείς έναντι μόνο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ μέχρι τρία παιδιά που αποκτούνται μέχρι 1.1.2000 έναντι 1.1.2003. Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών 50% για το πρώτο δωδεκάμηνο μετά τη γέννηση του παιδιού για μέχρι και τρία παιδιά. Πρόσθετη άδεια προστασίας μητρότητας. Έξι μήνες με αποδοχές 680 ευρώ και είναι συγκεκριμένο το ποσό από τον ΟΑΕΔ πέραν των 119 ημερών επιδόματος κυοφορίας και λοχείας και του μειωμένου ωραρίου των 3,5 μηνών ή ισόχρονη άδεια με αποδοχές.
Δεν υπάρχει καμία μεταβολή για τις ασφαλισμένες γυναίκες στο ΕΤΑΜ και στο Ταμείο Τύπου μέχρι 31.12.1982. Δεν υπάρχει καμία μεταβολή στο ειδικό όριο και στο χρόνο ασφάλισης για πλήρη σύνταξη μητέρας με ανήλικο μέχρι 31.12.1992. Δεν υπάρχει καμία μεταβολή για τη γυναίκα-μητέρα με 5.500 ημερομίσθια, με 55 χρόνια ηλικίας για 18,3 έτη εργασίας. Δεν υπάρχει καμία μεταβολή για ειδικό όριο ηλικίας και χρόνο ασφάλισης για πλήρη σύνταξη μητέρας με ανήλικο τέκνο σε οποιοδήποτε φορέα μετά την 1.1.1993. Δεν υπάρχει καμία μεταβολή για εργαζόμενη γυναίκα-μητέρα με 6.000 ημερομίσθια και 55ο έτος ηλικίας. Δεν υπάρχει καμία μεταβολή σε όρους και προϋποθέσεις συνταξιοδότησης για μητέρες παιδιών με αναπηρία.
Υπάρχουν, όμως, κάποια ζητήματα, τα οποία πρέπει να τα δούμε π.χ. για τις αυτοαπασχολούμενες μητέρες. Αυτά δε ρυθμίζονται απ' αυτήν την ασφαλιστική μεταρρύθμιση
και θεωρώ πως η Υττουργός θα δεσμευτεί με την έννοια ότι αυτά τα ζητήματα πρέπει να ρυθμισθούν με έναν ενιαίο τρόπο, με μια προσεκτική μελέτη, γιατί είναι υπαρκτά προβλήματα.
Πα τις αυτοαπασχολούμενες μητέρες δεν άκουσα τίποτα από κανέναν. Δε δικαιούνται ούτε άδεια τοκετού ούτε άδεια λοχείας ούτε γονική. Παίρνουν μόνο ένα επίδομα από το ΤΕΒΕ. Επίσης, συνταξιοδοτικά δε δικαιούνται πλασματικού χρόνου ούτε άδεια ανατροφής τέκνου. Αυτό πρέπει να το δούμε.
ΦΑΝΗ ΠΑΛΛΗ ΠΕΤΡΑΛΙΑ (Υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας): Δεν είναι μόνο αυτό.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΑΟΥ: Θα τοποθετηθείτε γι' αυτό. Κάτι άλλο είναι η επέκταση της διάταξης του άρθρου 5 του ν. 3232/2006 και στους παραπληγικούς, όπως ισχύει για τους τυφλούς. Έχουμε φέρει, δηλαδή, μια τροπολογία το 2006, την οποία συνυπέγραψαν 29 συνάδελφοι βουλευτές, η οποία λέει ίση αντιμετώπιση ατόμων που χρήζουν προστασία.

(Συνέχεια ομιλίας κ. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ - ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ)
Εδώ, όμως, υττάρχει ένα άλλο θέμα και πρέπει να το δούμε.
Κυρία Υπουργέ, υπάρχει ένα πρόβλημα με την απαλλαγή από το κόστος των τεχνητών μελών, το οποίο πρέπει να καλύπτεται από όλα τα Ταμεία. Η πρόταση μου είναι, να αφαιρεθεί από τον νόμο 3232/2006, άρθρο 5 παράγραφος 2, η προϋπόθεση χορήγησης επιδόματος που θέτει, να μην επιδέχεται εφαρμογή τεχνητού μέλους. Αυτό το μέτρο είναι άδικο, τσ στόμα αυτά έχουν τα ίδια προβλήματα, δεν θα πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι πολλών ταχυτήτων και να αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο, αλλά με ενιαίο τρόπο, ενιαία αντιμετώπιση, επί ίσοις όροις.
Επίσης, υπάρχει το θέμα της εξίσωσης των ορίων συνταξιοδότησης των ανδρών -γυναικών χήρων - υπάρχουν τα κοινωνικά ζητήματα, τα θέματα της καθημερινότητας - που έχουν εργασθεί, τουλάχιστον, 25 χρόνια, είναι 55 ετών και φροντίζουν ανήλικο τέκνο...
ΦΑΝΗ ΠΑΛΛΗ - ΠΕΤΡΑΛΙΑ (Υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας); Κυρία συνάδελφε, υπάρχει αυτό το θέμα ...
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ - ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κυρία Υπουργέ, δεν το είδα, εάν υπάρχει, χαίρομαι που το ακούω, παρότι ήρθα προετοιμασμένη για τη συζήτηση του νομοσχεδίου ...
ΦΑΝΗ ΠΑΛΛΗ - ΠΕΤΡΑΛΙΑ (Υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας): Ενδεχομένως, να είναι σε άλλη διάταξη ...
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ - ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ; Καλώς, κυρία Υπουργέ.
Ένα άλλο ζήτημα αφορά στις χήρες ή διαζευγμένες ή αν δεν έχει τελεστεί γάμος, να παίρνουν το ΕΚΑΣ, για το οποίο έχει κατατεθεί και σχετική τροπολογία. Γιατί αυτές οι περιπτώσεις να δικαιούνται το 30 ή 40% της σύνταξης του συζύγου και όχι το 70%, από την ώρα που δεν υπάρχει άλλος δικαιούχος και δεν το διεκδικεί;
Τέλος, νομίζω πώς πρέπει να δούμε το θέμα της αγρότισσας γυναίκας, η οποία εργάζεται δώδεκα μήνες το χρόνο, χωρίς επιδόματα, χωρίς άδειες, χωρίς αργίες και, παράλληλα, έχει το ρόλο της, ως εργαζόμενης μητέρας. Δεν μονοπωλεί κανείς την ευαισθησία για μια τέτοια ασφαλιστική μεταρρύθμιση, αλλά θα πρέπει ο καθένας να καταθέτει τις προτάσεις του τεκμηριωμένα, με επιχειρήματα, ασκώντας καλόπιστη κριτική. Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση σκοπεύει, εκτός του να δημιουργήσει ένα σύστημα κοινωνικά δίκαιο, βιώσιμο,
ένα σύστημα ττου να προστατεύει αυτούς που είναι οικονομικά και κοινωνικά ασθενέστεροι, στο να μη σπαταλώνται πολύτιμοι ασφαλιστικοί πόροι. Εάν το δημογραφικό πρόβλημα είναι η βόμβα στα θεμέλια του ασφαλιστικού, τότε θα πρέπει να νομοθετούμε γενναία και αυτό το κάνει η παρούσα Κυβέρνηση, με το νομοσχέδιο που φέρνει προς ψήφιση, με μια σειρά μέτρων και πρωτοβουλιών. Πάντοτε "ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο" και στην κατεύθυνση ακριβώς αυτής της γενικής αρχής, πρέπει να συμφιλιώσουμε την επαγγελματική με την οικογενειακή ζωή των γυναικών.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΕΛΑΣ (Πρόεδρος της* Επιτροπής): Κυρίες και συνάδελφοι, ολοκληρώθηκε η συνεδρίαση.
ΣΤΟ σημείο αυτό έγινε η γ'ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΕΛΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΤΟΣ

Επισκεφθείτε μας...

 

 

 

Εγγραφή στο Newsletter

 
 

Επισκεφθείτε...