Ομιλίες

Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας για το Σύστημα Εγγύησης Καταθέσεων στις 03.03.2016

Ευχαριστώ θερμά, κύριε Πρόεδρε.

Συζητούμε σήμερα μια ενσωμάτωση Οδηγίας, αγαπητοί συνάδελφοι, η οποία έχει να κάνει με το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων, αλλά συμπεριλαμβάνει και άλλες διατάξεις, τις οποίες θεωρώ ενδιαφέρουσες, ειδικότερα ως προς τον τρόπο σκέπτεσθαι της κυβερνητικής πλειοψηφίας, της Κυβέρνησης που έχει τη νομοθετική πρωτοβουλία, και θα εξηγηθώ στη συνέχεια τι εννοώ.

Θέλω να πω το εξής, αγαπητοί συνάδελφοι. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με δελτίο Τύπου της αντιπροσωπείας της από 10/12/2015, είχε ζητήσει επίσημα από δέκα κράτη –ανάμεσά τους και η δική μας χώρα, η Ελλάδα- να εφαρμόσουν πλήρως –αυτή είναι η διατύπωση- την Οδηγία για τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων.

Θα παρακαλούσα τον κύριο Υπουργό να το ακούσει αυτό και να μας εξηγήσει γιατί δεν συνέβη. Η προθεσμία για τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο πρέπει να σας πω, αγαπητοί συνάδελφοι, ότι ήταν η 3η Ιουλίου 2015. Να σας θυμίσω ότι την Κυριακή στις 5 Ιουλίου 2015 η Ελλάδα έκανε δημοψήφισμα με απόφαση του κυρίου Πρωθυπουργού. Και βέβαια, πρέπει να σας πω ότι εκείνες τις ημέρες οι καταθέσεις μας μόνο διασφαλισμένες δεν ήταν. Αναλογιστείτε, λοιπόν, το μέγεθος της ευθύνης.

Τους προηγούμενους έξι μήνες του 2015 –γιατί εγώ θέλω να βλέπω την περιπέτεια και τη διαδρομή των νομοθετημάτων της Κυβέρνησης κάθε φορά και θέλω να καταλαβαίνουμε τι συζητούμε σε αυτή την Αίθουσα- η Κυβέρνηση δεν είχε χρόνο να ασχοληθεί με αυτή την Οδηγία, γιατί διαπραγματευόταν υπερηφάνως, όπως μας είπε. Όμως, εμείς με το δημοψήφισμα που κάναμε διακινδυνεύσαμε, αφ’ εαυτής η χώρα δια της Κυβερνήσεώς της, τις καταθέσεις τις οποίες αφήσαμε αίωλες, ξεκρέμαστες και στην τύχη τους.

Θα πρέπει να σας πω, επίσης, το οξύμωρο του πράγματος. Αυτές είναι -να μου επιτρέψετε την έκφραση- ελληνικές κυβερνητικές πατέντες. Αξίζει, λοιπόν, να σημειωθεί ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να την ενσωματώσει πιο γρήγορα από τις άλλες χώρες. Γιατί; Γιατί πολύ απλά η Οδηγία που έρχεται σήμερα εδώ προς κύρωση διαμορφώθηκε επί ελληνικής προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Απρίλη του 2014. Σας είπα ότι πρόκειται για πρωτότυπες πατέντες, ζημιογόνες για το αντικείμενο το οποίο υποτίθεται ότι θέλουμε να διασφαλίσουμε, δηλαδή την εγγύηση των καταθέσεων και των επενδύσεων. Άρα, με την ψυχή στο στόμα, όπως λέει ο μέσος πολίτης -και αυτή είναι η σωστή έκφραση- για μια ακόμη φορά νομοθετούμε.

Θέλω δε να σας πω το εξής: Το φαινόμενο της πρόχειρης ρύθμισης καθημερινά, δυστυχώς, κύριες και κύριοι της Κυβέρνησης και της κυβερνητικής πλειοψηφίας, επαναλαμβάνεται και λυπούμαι πάρα πολύ γι’ αυτό. Ξέρετε γιατί λυπούμαι; Δεν επιχαίρω, διότι είστε πρόχειροι και διότι γονατογραφείτε τα νομοθετήματα. Λυπούμαι, γιατί τις επιπτώσεις τις υφίσταται η κοινωνία, τις υφίστανται τα ελληνικά νοικοκυριά, τις υφίσταται η ελληνική οικονομία, τις υφίσταμαι κι εγώ και αντιλαμβάνεστε ότι δεν χαίρομαι καθόλου γι’ αυτό.

Το φαινόμενο, λοιπόν, της πρόχειρης ρύθμισης εντοπίζεται σε αυτήν εδώ την κύρωση της Οδηγίας και στο γεγονός ότι σε ορισμένες διατάξεις, κύριε Υπουργέ, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αδυνατεί να προσδιορίσει τις οικονομικές επιπτώσεις για το κράτος.

Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, αυτό τι σημαίνει Το ζήσαμε και στο «παράλληλο πρόγραμμα». Tο ζούμε και τώρα εδώ. Βέβαια, θα πρέπει να σας πω ότι σχετικά με το νομοσχέδιο, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με Πρωθυπουργό τότε τον Κώστα Καραμανλή, είχε έγκαιρα με τον ν. 3714/2008 αυξήσει -πρέπει να ξέρετε- το ποσό στις 100.000 ευρώ. Να τα λέμε αυτά τα πράγματα!

Πρέπει, επίσης, να σας πω ότι ορισμένες διατάξεις που φέρνετε είναι αυτούσιες με τις διατάξεις του ν. 3746/2009, κάτι που δείχνει ότι δεν γίνονται ριζικές αλλαγές, για να μην τρελαθούμε σε αυτήν εδώ την Εθνική Αντιπροσωπεία!

Πρέπει να σας πω, επίσης -το είπε και ο εισηγητής μας- ότι η εγγύηση καταθέσεων, σε ορισμένες περιπτώσεις σε ύψος που φτάνει τις 300.000 ευρώ, δεν καλύπτεται από τις εισφορές των πιστωτικών ιδρυμάτων στο Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων. Αναφέρομαι στο ενδιάμεσο ποσό από τις 100.000 ευρώ στις 300.000 ευρώ. Άρα, λοιπόν, δεν έχετε επιφέρει καμία δραματική επικαιροποίηση. Καταλαβαίνω δε ότι κάνετε και το εξής τρομερό -και μου κάνει τρομερή εντύπωση- μέσα σε αυτή την κύρωση.

Κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, επιτρέψτε μου να πω το εξής. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον -αρνητικά το λέω, δεν το λέω θετικά, δυστυχώς, κύριε Υπουργέ και αγαπητοί συνάδελφοι της κυβερνητικής Πλειοψηφίας- έχει μια προτεινόμενη ρύθμιση του Υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο Υπουργείο Πολιτισμού επικαλείται νόμο ο οποίος έχει τροποποιηθεί και το Φεστιβάλ Αθηνών δεν βασίζεται πλέον στον νόμο που αναφέρεται στο νομοσχέδιο.

Θέλω, λοιπόν, να πω το εξής. Σας παρακαλώ πάρα πολύ -εμείς επιφυλασσόμεθα και εγώ προσωπικά- δεν μπορεί να ψηφιστεί. Πρέπει να αποσυρθεί η διάταξη αυτή του Υπουργείου Πολιτισμού.

Ακούστε τώρα. Εδώ η διάταξη επικαλείται τον ν. 2636/1998 ο οποίος είναι ιδρυτικός νόμος του Φεστιβάλ Αθηνών Α.Ε. Με απόφαση Υπουργού, διορίζεται καλλιτεχνικός διευθυντής και η διάταξη περιγράφει και τις αρμοδιότητές του. Όμως, ο ν. 3429/2005 ορίζει τον τρόπο οργάνωσης και της κρατικής εποπτείας των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών.

Συνεπώς, βάσει του νόμου, ο διευθύνων σύμβουλος επιλέγεται με δημόσια προκήρυξη και ελλείψει του εσωτερικού κανονισμού -δεν υπάρχει εσωτερικός κανονισμός- δεν έχουν οριστεί και οι αρμοδιότητες του διευθύνοντος συμβούλου. Πώς προχωρά, λοιπόν, ο καθ’ ύλην Υπουργός σε διορισμό καλλιτεχνικού διευθυντή, πώς ορίζει τις αρμοδιότητές του, αφού ακριβώς δεν υπάρχει εσωτερικός κανονισμός, ποιες είναι οι προτεραιότητες του Υπουργείου; Δεν έχει καταθέσει ακόμη το νομοσχέδιο για το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Βορείου Ελλάδος, που εκεί προβλέπεται, επίσης, η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή και των αναπληρωτών του, αν και έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευσή του.

Κλείνοντας, λέω γι’ αυτό το θέμα ότι διορίζει, λοιπόν, ο Υπουργός καλλιτεχνικό διευθυντή στο Φεστιβάλ Αθηνών Α.Ε. Γιατί; Πλανάται το ερώτημα «γιατί;». Για να νομιμοποιήσει συγκεκριμένες θέσεις πλαγίως, αγαπητοί συνάδελφοι; Μήπως θα πρέπει -και ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε- να νομοθετήσει ορθά, για την ορθή νομοθέτηση, για την επωφελή νομοθέτηση, αυτό να αποσυρθεί, έτσι ώστε όχι μόνο να δείχνει τιμία η νομοθετική πρωτοβουλία, αλλά και να είναι στην πραγματικότητα;

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Επισκεφθείτε μας...

 

 

 

Εγγραφή στο Newsletter

 
 

Επισκεφθείτε...