Άρθρα

ΑΝΟΡΓΑΝΩΤΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ Οι ραγδαίες εξελίξεις που σημειώθηκαν μετά την 11-9-2001 αλλά και τα πρόσφατα δραματικά γεγονότα στη Μόσχα βρίσκουν την Ελληνική Κυβέρνηση απροετοίμαστη και ανοργάνωτη να αντιμετωπίσει

Άρθρο
της Κατερίνας Παπακώστα
Βουλευτού Β΄ Αθηνών της ΝΔ
στον Τομέας Εσωτερικών, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης

Κο Σμαίλη

ΑΝΟΡΓΑΝΩΤΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ
Οι ραγδαίες εξελίξεις που σημειώθηκαν μετά την 11-9-2001 αλλά και τα πρόσφατα δραματικά γεγονότα στη Μόσχα βρίσκουν την Ελληνική Κυβέρνηση απροετοίμαστη και ανοργάνωτη να αντιμετωπίσει τον επαπειλούμενο βιολογικό, χημικό και ίσως ακόμη πυρηνικό εφιάλτη πελαγοδρομώντας με τη σύσταση πρόχειρων Επιτροπών, ενώ ορατός είναι ακόμη ο κίνδυνος να κατηγορηθούμε για παράνομη διακίνηση μέσω του εδάφους μας ή για διάθεση υλικών που είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν στην παραγωγή όπλων μαζικής καταστροφής για τρομοκρατικές ή άλλες εγκληματικές ενέργειες.

Συναισθανόμενη ως πολιτικός τη σπουδαιότητα του προβλήματος, με 12 ακόμη βουλευτές της Ν.Δ, υπέβαλλα ήδη από τις 13-3-2002 Ερώτηση στη Βουλή απευθύνοντας στους κ.κ. Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Υγείας, Δημόσιας Τάξης και Εμπορικής Ναυτιλίας τα κατωτέρω ερωτήματα, επισημαίνοντας ότι, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και ενώ η Χώρα μας αποτελεί κομβικό σημείο της Ν.Α. Ευρώπης, υπάρχει έλλειμμα μέτρων για την παράνομη διάδοση και χρήση βιολογικών – χημικών και πυρηνικών υλικών.

1. Υπό ποιο νομικό μανδύα συνεστήθη και συνήλθε την 16-10-2001 Επιτροπή υπό τον Υπουργό Υγείας, που δήλωσε ότι υπάρχει έτοιμο επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσης, τι ουσιαστικό αποτέλεσμα είχε, αν είναι μόνιμη ή όχι και εάν ο Υπουργός Υγείας λόγω θέσεως είναι δυνατόν να παρέξει πολιτική υποστήριξη στους τομείς που εκπροσωπήθηκαν;

2. Γιατί η Κυβέρνηση δεν ενεργοποίησε την Εθνική Αρχή για τη Σύμβαση απαγόρευσης ανάπτυξης, παραγωγής και αποθήκευσης των Χημικών όπλων, σύμφωνα με ισχύουσα Κοινή Υπουργική Απόφαση;

3. Γιατί η Κυβέρνηση δεν έχει προβεί ακόμη σε σύσταση αντίστοιχης Αρχής για την παράνομη διακίνηση πυρηνικών και ραδιενεργών ουσιών, ενώ σε σχετικό νομοσχέδιο για την εφαρμογή της Σύμβασης για τα χημικά, δε λαμβάνει καμία πρόνοια για την εφαρμογή προγενέστερης Σύμβασης για τα βιολογικά, καίτοι η Σύμβαση για τα χημικά επαναβεβαιώνει αυτή για τα βιολογικά;

4. Θεωρούνται επαρκή τα μέτρα που λαμβάνονται για τη διάθεση υλικών «διπλής χρήσεως», οι έλεγχοι που διενεργούνται και είναι επαρκές το νομικό καθεστώς που χορηγούνται οι άδειες διάθεσης; Προτίθεται η Κυβέρνηση μετά τις τελευταίες εξελίξεις να τροποποιήσει αυτό το καθεστώς και ποια πρόσθετα μέτρα θα λάβει για την αποτροπή διάθεσης αυτών σε εγκληματίες κάθε είδους;

5. Προτίθεται επίσης η Κυβέρνηση να βελτιώσει το πολύπλοκο νομικό καθεστώς που υφίσταται για την πρόληψη – καταστολή του λαθρεμπορίου βιολογικών – χημικών και πυρηνικών υλικών και απειλών με χρήση τέτοιων υλικών, θεωρεί αυτό και τις ποινές που προβλέπονται επαρκή σύμφωνα με τη συγκυρία που βιώνουμε ή προτίθεται να το βελτιώσει και σε ποιους τομείς;

6. Σε ποια ειδική εκπαίδευση έχουν υποβληθεί οι κεντρικές και περιφερειακές Υπηρεσίες των Διωκτικών Αρχών, ποια τεχνολογικά βοηθήματα έχουν στη διάθεση τους και ποια μέτρα λαμβάνονται για την πλήρη διασφάλιση στόχων κοινής ωφέλειας και μαζικής διακίνησης του κοινού και των αγαθών;

Δυστυχώς οι απαντήσεις που έλαβα στο τέλος της προ των θερινών διακοπών της Βουλής κοινοβουλευτικής περιόδου ήταν επιεικώς μη απαντήσεις. Ωστόσο, με αφορμή τους λόγους για τους οποίους απειλείται το ΙΡΑΚ με νέο πόλεμο και με νωπή ακόμη τη δήλωση του Βρετανού Πρωθυπουργού κ. Μπλερ, ότι η Χώρα αυτή κατέχει βαλλιστικούς πυραύλους που το βεληνεκές τους φθάνει την Ελλάδα αισθάνομαι επιτακτική την ανάγκη να επανέλθω στο θέμα ισχυριζόμενη απολύτως ότι οι ενέργειες των αρμοδίων Κυβερνητικών παραγόντων είναι πρόχειρες και σπασμωδικές και ασφαλώς δεν δίνουν λύσεις, που να θωρακίζουν τη Χώρα μας από την παράνομη διάδοση και χρήση βιολογικών – χημικών και πυρηνικών υλικών.

Πανικόβλητη η Κυβέρνηση και υπό την πίεση των γεγονότων συγκάλεσε την 16-10-2001 σύσκεψη στην οποία προήδρευσε ο κ. Υπουργός Υγείας και συμμετείχαν οι Υφυπουργοί του, οι Γεν Γραμματείς Εμπορικής Ναυτιλίας, Πολιτικής Προστασίας, Οικονομικών, οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ, ΕΛ. ΑΣ, Λιμενικού Σώματος, Πυροσβεστικού Σώματος και οι πρόεδροι του ΚΕΕΛ, της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας, του ΕΚΑΒ και της Διεύθυνσης Ασφαλείας Ολυμπιακών Αγώνων του Υ.Δ.Τ., με τον Υπουργό να δηλώνει τότε, ότι η σύσκεψη αυτή πραγματοποιήθηκε για τον καλύτερο συντονισμό των μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση τυχόν βιολογικών και χημικών κινδύνων, ότι υπάρχει έτοιμο επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσης και επάρκεια στον κρατικό μηχανισμό και τα μέσα χωρίς βεβαίως να διευκρινίσει αν οι άτυπα συσκεφθέντες σε ανομοιόμορφο επίπεδο θα συστήσουν Επιτροπή υπό τον Υπουργό και ποιο το ουσιαστικό αποτέλεσμα αυτής της σύσκεψης. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η έκπληξη όταν σε εφημερίδες της 28-10-2001 διαβάσαμε ότι συνεστήθη 20μελές Εθνικό Συμβούλιο Πρόληψης Βιολογικών και Τοξικών Κινδύνων υπό τον κ. Υπουργό Υγείας ως Πρόεδρο και το Κέντρο Ελέγχου Ειδικών Λοιμώξεων (ΚΕΕΛ) ως συντονιστή των τεσσάρων υποεπιτροπών για τα βιολογικά, χημικά, ραδιολογικά και γενετική τροποποίηση και βιοηθική. Το Εθνικό αυτό Συμβούλιο δε απαρτίζεται από δεκαεπτά εκπροσώπους του Τομέα Υγείας – Πρόνοιας, έναντου Υπουργείου Εθνικής Αμυνας, έναν του ΥΠΕΧΩΔΕ και έναν του Υπουργείου Γεωργίας. Και το εύλογο ερώτημα σύμφωνα με την πληροφόρηση που είχαμε ήταν: Άραγε τα άλλα Υπουργεία που εκπροσωπήθηκαν στη Σύσκεψη της 16-10-2001 δεν μπορούν και δεν πρέπει να συνεισφέρουν στην πρόληψη των Βιολογικών και Τοξικών για την πληροφόρηση και διοικητική υποστήριξη του Εθνικού αυτού Συμβουλίου; Υπόψει ότι το συγκεκριμένο Εθνικό Συμβούλιο, σύμφωνα με το Νόμο, έχει γνωμοδοτικές μόνο αρμοδιότητες για την πρόληψη και προστασία της υγείας του ελληνικού πληθυσμού από τους παράγοντες που προανέφερα και όχι αυτές που με πομπώδη τρόπο ο τότε Υπουργός Υγείας δήλωσε στα ΜΜΕ(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 28-10-2001)

Το ΚΕΕΛ λοιπόν, σύμφωνα με την απάντηση του κ. Υφυπουργού, συμμετείχε στην Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων που συστήθηκε στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας στις 16-10-2001 και όχι στο Υπουργείο Υγείας όπως δήλωνε ο κ. Υπουργός. Μετά από αυτά θεωρώ εύλογη την αδυναμία απάντησης στα ερωτήματά μας.

Είναι απορίας άξιον με πόση επιπολαιότητα, αλλά και έλλειμμα ευθύνης αυτή η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τόσο κρίσιμα ζητήματα, καθόσον: 1) η αντιμετώπιση ατυχήματος ή εγκληματικής ενέργειας με πυρηνικά, χημικά ή βιολογικά υλικά περιλαμβάνεται στο διαρκώς υπό αναμόρφωση Σχέδιο «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ», όπου προβλέπεται Συντονιστικό Διυπουργικό Όργανο με Πρόεδρο τον Υπουργό Ανάπτυξης και διεπιστημονική Επιτροπή υπό τον Πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (Ε.Ε.Α.Ε) που εισηγείται στο Συντονιστικό Διυπουργικό Όργανο τα μέτρα. 2) Στο Υπουργείο Εξωτερικών έχει ανατεθεί η επίβλεψη όλων των εξελίξεων στον τομέα της διασποράς όπλων μαζικής καταστροφής και του λαθρεμπορίου βιολογικών, χημικών και πυρηνικών υλικών, η πληροφόρηση των άλλων εμπλεκομένων Υπουργείων και η συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας για τις εξαγωγές. Ακόμη με Κ.Υ.Α (ΦΕΚ 106-Α/6-7-94 τ.Α) το Υπουργείο Εξωτερικών συντονίζει τις εργασίες των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας, Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Εμπορικής Ναυτιλίας και Δημόσιας Τάξης, που αποτελούν την Εθνική Αρχή που προβλέπει η Σύμβαση για την απαγόρευση της ανάπτυξης, παραγωγής, αποθήκευσης και χρήσης χημικών όπλων και καταστροφής αυτών, η οποία έχει κυρωθεί με Νόμο και στο προοίμιο της επαναβεβαιώνει ανάλογη Σύμβαση για τα βιολογικά, η οποία όμως Εθνική Αρχή δεν ενεργοποιήθηκε και 3) αντίστοιχη Εθνική Αρχή δεν έχει συσταθεί για τα πυρηνικά και ραδιενεργά υλικά και τις απειλές από τη χρήση αυτών καθόσον, προφανώς, δεν μας υποχρέωσε προς τούτο καμία Σύμβαση. Και ερωτώνται οι αρμόδιοι Κυβερνητικοί Παράγοντες αν περιμένουν να μας δημιουργηθεί το πρόβλημα για να συστήσουμε αντίστοιχη Εθνική Κεντρική Αρχή, όπως έχουν πράξει όλα τα Ευρωπαϊκά Κράτη. Γιατί το μόνο που έπραξε η Κυβέρνηση, επιβεβαιώνοντας τους χαρακτηρισμούς μου, ήταν να ανακαλύψει ξαφνικά τη Σύμβαση για τα Χημικά που προανέφερα, που έχει κυρωθεί με το Ν. 2254(ΦΕΚ 194/18-11-1994 τ.Α) και να καταθέσει νομοσχέδιο, που από τις 27-2-2002 ισχύει ως Νόμος (Ν. 2991, ΦΕΚ 35 τ. Α) τάχα για την εφαρμογή της, προβάλλοντάς το με βαρύγδουπο τρόπο (ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 12-1-2002), ενώ στην ουσία τα άρθρα του προέρχονται από αντιγραφή αντίστοιχων άρθρων της Σύμβασης, με θέσπιση πολύ μικρών ποινών και επανάληψη της Κ.Υ.Α που επίσης προανέφερα, με μόνη τροποποίηση αυτή της συμμετοχής στην Εθνική Κεντρική Αρχή και του Υπουργού Δικαιοσύνης, χωρίς να μπορώ να δικαιολογήσω τα κριτήρια τη στιγμή που δε συμπεριλαμβάνονται στη συγκεκριμένη Αρχή οι αρμοδιότεροι Υπουργοί Υγείας, Ανάπτυξης και Εσωτερικών.

Σε αυτά μας τα ερωτήματα ο Υπουργός Ανάπτυξης μας έστειλε έγγραφο της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας που μνημονεύει την υφισταμένη για τη διακίνηση των πυρηνικών και ραδιενεργών υλικών νομοθεσία και το ίδιο έπραξε το Υπουργείο Οικονομικών όσον αφορά στη Σύμβαση για την απαγόρευση ανάπτυξης, παραγωγής, αποθήκευσης και χρήσης χημικών όπλων. Τέλος, το ΥΔΤ μας πληροφόρησε ότι εκπρόσωποι του συμμετέχουν α) στο Συντονιστικό Όργανο που λειτουργεί στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, που είναι αρμόδια για την αντιμετώπιση σχετικών με το συζητούμενο θέμα συμβάντων και β) σε ειδική Συμβουλευτική Επιτροπή που δίνει συμπληρωματικές συμβουλές και πληροφορίες και μελετά το φαινόμενο για να συνταχθεί σχετική προσθήκη στο Γενικό Σχέδιο «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ».

Φαίνεται πως η Κυβέρνηση αδυνατεί να αναπτύξει αυστηρό μηχανισμό ελέγχου για τη διάθεση των υλικών «διπλής χρήσης», που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για ειρηνικούς σκοπούς αλλά και για παραγωγή όπλων μαζικής καταστροφής. Έτσι, κατά τη χορήγηση αδειών δε λαμβάνεται σοβαρά υπόψη ότι η αγορά τους αποτελεί μία από τις μεθόδους απόκτησης όπλων μαζικής καταστροφής και δεν εξακριβώνεται απόλυτα για ποιο σκοπό προορίζονται τα υλικά αυτά και ποιος είναι ο τελικός αγοραστής. Για παράδειγμα το 1996 υπήρξε πληροφόρηση ότι αλλοδαπή οργάνωση ενδιαφερόμενη για αγορά πυρηνικών καυσίμων συνεργαζόταν με εταιρεία μεταφοράς «ρητίνης», χρήσιμης για την παραγωγή πυρηνικών καυσίμων και σαν περίβλημα σε πυρηνικά όπλα και πυραύλους, αλλά χρήσιμη και για ειρηνικούς σκοπούς. Δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ότι η Ελλάδα είναι στο βεληνεκές βαλλιστικών πυραύλων, που όταν φέρουν πυρηνικές, βιολογικές ή χημικές κεφαλές καθίστανται καταστρεπτικοί και ότι το ίδιο καταστρεπτικές είναι οι συνέπειες και από τη δράση της ακτινοβολίας, που μπορεί να έλθει από πολύ μακριά; Η θέσπιση αυστηρότερων περιορισμών, μέτρων και ποινών θα συνεισέφερε σημαντικά, όπως σημαντικά θα συνεισέφερε η ανάπτυξη των υπηρεσιών πληροφοριών δικτύου ανάλυσης που να περιλαμβάνει πωλητές, ενδιάμεσους, μεταφορείς, τράπεζες και αγοραστές. Ίσως η δήλωση Μπλερ αφυπνίσει επιτέλους την Κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα πριν να είναι αργά.

Λυπούμαι να πω ότι κανένα Υπουργείο δεν μπήκε στον κόπο να απαντήσει στο ερώτημα αν η Κυβέρνηση προτίθεται να βελτιώσει το πολύπλοκο νομικό καθεστώς που υφίσταται για την πρόληψη και καταστολή του λαθρεμπορίου βιολογικών – χημικών και πυρηνικών υλικών και απειλών με χρήση τέτοιων υλικών: Και να προτείνω κατ΄ αρχάς την ανάγκη Κωδικοποίησης του συνόλου του σχετικού νομοθετικού πλαισίου σε ενιαίο κείμενο το οποίο θα τύχει μελέτης η επεξεργασίας και όπου απαιτείται επικαιροποίησης από Επιτροπή αποτελούμενη απ΄ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να προάγεται η συνεργασία των αρμοδίων Αρχών και όχι όπως έπραξε η Κυβέρνηση με το νέο Τελωνειακό Κώδικα, που έσπειρε θύελλα στις σχέσεις των αστυνομικών και λιμενικών με τους τελωνειακούς.

Κρίσιμο επίσης είναι το θέμα της εκπαίδευσης και του εξοπλισμού των στελεχών του Γενικού Χημείου του Κράτους, των Διωκτικών Αρχών και των Πυροσβεστών για την κάλυψη των αναγκών της Χώρας τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο.

Η Κυβέρνηση εμφανίζεται να αγνοεί το θέμα και να ολιγωρεί όσον αφορά το νομοθετικό πλαίσιο που πρέπει να το διέπει, την ανάγκη οργάνωσης του δικτύου πληροφοριών, την παροχή τεχνικής και επιστημονικής βοήθειας, τον ειδικό χειρισμό και τα προληπτικά μέτρα ασφάλειας ανάλογα με το υλικό, τον ειδικό ρόλο των ΜΜΕ, κ.λ.π. Κάποια μεμονωμένα σεμινάρια για την απόκτηση κάποιων θεωρητικών γνώσεων δεν αρκούν κατά την άποψη μου. Έτσι είχαμε περιστατικά π. χ. «κόκκινου υδραργύρου», που αναστάτωσαν τους ιθύνοντες από άγνοια, σε μια δε περίπτωση στη Βοιωτία για να προβάλλουν, ως θεώρησαν καλό τη «μεγάλη επιτυχία τους» κινητοποίησαν τηλεοπτικό συνεργείο του ALPHA για να καλύψει την επιχείρηση, που εκ των υστέρων απεδείχθη φιάσκο, καθόσον «κόκκινος υδράργυρος»με τις ιδιότητες που του αποδίδονται δεν έχει ανιχνευθεί ότι υπάρχει. Ίσως η Χώρα μας από έλλειψη εκπαίδευσης και σε αυτόν τον τομέα να είναι η μόνη Ευρωπαϊκή Χώρα που ουσιαστικά την προανάκριση σε υποθέσεις που αφορούν παράνομη διακίνηση βιολογικών – χημικών και πυρηνικών υλικών την ενεργούν οι επιστήμονες συνεπικουρούμενοι από τους προανακριτικούς υπαλλήλους, ενώ θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο.

Ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση στον τομέα του τεχνικού εξοπλισμού των Διωκτικών Αρχών. Όταν τα άλλα Ευρωπαϊκά Κράτη επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στην ασφάλεια του προσωπικού των Διωκτικών Αρχών, που εμπλέκονται σε έρευνες ατόμων και φορτίων που μπορεί να περιέχουν πυρηνικά η ραδιενεργά προϊόντα, στην ασφάλεια του διεθνούς εμπορίου και του κοινού που ταξιδεύει στα ίδια με τα ύποπτα φορτία μέρη και στην ασφάλεια του περιβάλλοντος, έχοντας εξασφαλίσει τον κατάλληλο τεχνικό εξοπλισμό και τις προστατευτικές στολές στο προσωπικό τους εμείς επαιρόμεθα για ελέγχους με μηχανήματα ακτινών Χ και τέσσερα μηχανήματα GAIGER με παρατεινόμενη πρόθεση εξοπλισμού των αεροδρομίων και κάποιων σημείων εισόδου- εξόδου, ενώ κάποιες Σκανδιναβικές χώρες ήδη δώρισαν σε Βαλτικές, που αποτελούν κανάλι διεξαγωγής λαθρεμπορίου από Ρωσία ή Ουκρανία, μηχανήματα ανίχνευσης πυρηνικών και ραδιενεργών υλικών. Δυστυχώς η εγκληματική αδιαφορία του κράτους για τους ανθρώπους του και το περιβάλλον απαντάται και σε αυτόν τον τομέα στον ανώτατο βαθμό. Λόγω και της γεωγραφικής θέσης και του κινδύνου να χαρακτηρισθούμε ως διαμετακομιστικό κέντρο τέτοιων υλικών, έπρεπε ήδη να υπάρχουν σε όλα τα θεσμοθετημένα σημεία εισόδου – εξόδου μηχανήματα που μετρούν τις ακτινοβολίες ΒΕΤΑ και GAMMA και το προσωπικό να φέρει τις κατάλληλες στολές και τώρα να προχωρούμε στη διάθεση τέτοιου εξοπλισμού και στις αρμόδιες Διωκτικές Αρχές στις έδρες όλων των Νομών της Χώρας.

Τέλος θέλω να υπογραμμίσω πως υπάρχει απόλυτη σιωπή στο κρίσιμο θέμα της πλήρους διασφάλισης στόχων κοινής ωφέλειας αλλά και μαζικής διακίνηση του κοινού και των αγαθών.

Η μόνη προσέγγιση που μπορώ να επιχειρήσω τελικά ως συμπέρασμα των παραπάνω είναι πως ο Κυβερνητικός συνδυασμός άγνοιας και ελλείμματος επιτελικού σχεδιασμού με ευθύνη της Κυβέρνησης καθιστούν την Χώρα αμήχανη και αδέξια αδυνατώντας έτσι να παρακολουθήσει και να εφαρμόσει τα όσα προγραμματίζονται και υλοποιούνται στις λοιπές χώρες της Ε.Ε με οδυνηρή συνέπεια να κινδυνεύουμε άμεσα να είμαστε ανοργάνωτοι και εκτεθειμένοι απέναντι στη σύγχρονη τρομοκρατική απειλή.

29-10-2002

Επισκεφθείτε μας...

 

 

 

Εγγραφή στο Newsletter

 
 

Επισκεφθείτε...