ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΒ
5 Νοεμβρίου 2002
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Το λόγο έχει η κ. Παπακώστα.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που συζητούμε και σήμερα κατ’ άρθρον έχει τίτλο "Τροποποίηση και συμπλήρωση της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου και άλλες διατάξεις". Όταν λέμε βεβαίως "τροποποίηση" εννοούμε ότι αλλάζουμε κάτι το οποίο ήταν ή κακώς κείμενο ή δεν εξυπηρέτησε εκείνο το οποίο η φιλοσοφία του νομοθέτη επιθυμούσε και όταν βεβαίως λέμε "συμπλήρωση" εννοούμε ότι εκείνα τα οποία παραλείψαμε να έχουμε, για να μπορούν να ρυθμίσουν τα ζητήματα εκείνα τα οποία επιχειρούσε ο νομοθέτης να ρυθμίσει, τα συμπληρώνουμε σήμερα. Αντί γι’ αυτό, λοιπόν, τι παρατηρούμε; Παρατηρούμε και πάλι ελλείμματα που συναρτώνται απολύτως με κοινωνικές αδικίες, οι οποίες επιχειρούνται σε βάρος συγκεκριμένων κατηγοριών εργαζομένων.
Επειδή επιφυλάσσομαι να μιλήσω για τις τροπολογίες αργότερα και για τα θέματα τα οποία έχω καταθέσει και γι’ αυτά στα οποία η Νέα Δημοκρατία έχει τοποθετηθεί, θα αναφερθώ μονάχα στο θέμα των ανδρών και των γυναικών στελεχών του Πυροσβεστικού Σώματος.
Θέλω να πω το εξής, κύριε Πρόεδρε: Όταν η υπεύθυνη πολιτεία υπόσχεται, όταν η υπεύθυνη πολιτεία ακροάται, όταν η Κυβέρνηση και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι Υπουργοί ακούν τους φορείς και στη συγκεκριμένη περίπτωση την Ένωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος και τους πυροσβέστες γενικά, για τους οποίους αποδεχόμεθα όποτε μας εξυπηρετεί επικοινωνιακά ότι επιτελούν κοινωνικό έργο, ότι προσφέρουν υπηρεσία υψηλής ποιότητος, ότι προστατεύουν και περιφρουρούν την πολιτική προστασία της χώρας, δεν είναι δυνατόν από την άλλη πλευρά να τους εξαπατούμε. Και εννοώ ακριβώς ό,τι λέω. Έχω μπροστά μου το κείμενο της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, όπου εκεί μέσα αναφέρεται η διαβεβαίωση
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Η άποψή σας σεβαστή. Όχι όμως βαριές εκφράσεις.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Ναι, είναι άποψή μου, η οποία είναι καταχωρημένη και scripta manet. Θα το καταθέσω στα Πρακτικά της Βουλής, κύριε Πρόεδρε, γιατί βλέπω ότι αντιδράτε, όπου λένε…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Όχι, για την έκφραση "εξαπατούμε" ομιλώ.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: …ότι: "Σας εκφράσαμε, κύριε Υπουργέ, κατ’ επανάληψη τις ανησυχίες και τις προτάσεις μας και αρχικώς είχαμε τη διαβεβαίωση τόσο τη δική σας" -εννοούν τον κ. Χριστοδουλάκη και τον κ. Χρυσοχοΐδη- "όσο και του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Φλωρίδη" -που παρίσταται σήμερα εδώ για την ικανοποίησή τους στο τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου- "εντός των τειχών, εντός των πυλών του Υπουργείου και μέσα στα γραφεία διαβεβαιώνουμε για ψηφοθηρικούς λόγους". Έξω από εκεί, όταν έρχεται στη Βουλή, προσπαθούμε άλλα να ρυθμίσουμε.
Και το ερώτημα είναι: Γιατί; Παραδείγματος χάρη δεν είναι λογικό, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να ζητούν συγκεκριμένη τροπολογία στο υπό συζήτηση και υπό ψήφιση νομοσχέδιο οι πυροσβέστες; Σας τα έχουν δώσει αυτά. Τα έχετε. Δεν θα επανέλθω σ’ αυτό που ζητούν. Εγώ όμως θέλω να πω ότι γίνεται διαχωρισμός αυτών, δηλαδή προβλέπεται επέκταση της μάχιμης πενταετίας για παράδειγμα σε υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίες είχαν εξαιρεθεί, χωρίς να προβλέπεται το ίδιο και για τις αντίστοιχες υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος. Το ερώτημα είναι: Γιατί υπάρχει αυτό;
Επίσης, η περιφρόνηση της Κυβέρνησης προς τους πυροσβεστικούς υπαλλήλους έχει εκφρασθεί και από το γεγονός ότι παρά τις διαμαρτυρίες τους, κύριε Πρόεδρε, στο αρχικό σχέδιο νόμου για την παράλειψη των αντίστοιχων πυροσβεστικών υπηρεσιών στην τελική μορφή του νόμου αγνοήθηκαν εντελώς οι προτάσεις τους, ενώ προστέθηκαν και άλλες αστυνομικές υπηρεσίες. Προβλέπεται για το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας, που εμπίπτει στο άρθρο 40 του ν. 2190/1994 και του άρθρου 8 του ν. 2366/1995, δηλαδή οι πυροσβέστες που προσλήφθηκαν το 1989 και κατατάχθηκαν το 1994, καταβολή του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών τους για την αναγνώριση του συντάξιμου χρόνου, ενώ στο ίδιο άρθρο του νομοσχεδίου δίνετε στους εκπαιδευτικούς πλασματική πενταετία με ελάχιστη υποχρέωση πληρωμής ασφαλιστικών εισφορών 6,67.
Να εξηγηθώ: Δεν βάζουμε τις κοινωνικές ομάδες να αντιδικούν μεταξύ τους. Μακριά από εμένα τέτοια τοποθέτηση. Η σύγκριση γίνεται για να φανεί πώς η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις διάφορες κοινωνικές ομάδες, πότε βλέπει ότι μπορούν, παραδείγματος χάρη, οι εκπαιδευτικοί, που έχουν τη δυνατότητα, να κλείσουν τα σχολεία, να αφήσουν τα παιδιά απέξω, να ταλαιπωρήσουν την κοινότητα των γονιών και να δημιουργήσουν ζήτημα στην Κυβέρνηση. Εκεί τότε έρχεται προστρέχοντας η Κυβέρνηση να στέρξει σε κάποια αιτήματα, τα οποία έπρεπε να έχει λύσει και είναι λίγα.
Από την άλλη πλευρά όμως οι πυροσβέστες, οι αστυνομικοί, που θα δούμε μετά, οι στρατιωτικοί, που θα δούμε στη συνέχεια, αλλά και άλλες κατηγορίες δεν έχουν εκ του Συντάγματος και εκ του νόμου τη δυνατότητα απεργιακής κινητοποίησης, παρά το γεγονός ότι, κύριε Πρόεδρε, είδαμε πολλές φορές να κατεβαίνουν ένστολοι στους δρόμους, πολλές φορές είδαμε ένστολους να αλυσοδένονται στο προαύλιο της Βουλής. Και το θεωρώ κατάντημα πράγματι αυτή η συμπεριφορά τους να προέρχεται από πράξεις και παραλείψεις της Κυβέρνησης. Θεωρώ, λοιπόν, ότι τέτοιου είδους διαχωριστικές γραμμές που χωρίζουν τις κοινωνικές ομάδες κάποτε πρέπει να σταματήσουν από την Κυβέρνησή σας.
Γιατί, παραδείγματος χάρη, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πλασματική τριετία συντάξιμου χρόνου για τις περιπτώσεις που αξιωματικοί αποστρατεύονται αυτεπάγγελτα λόγω προαγωγής νεοτέρων τους και δεν συμπληρώνουν πλήρη πραγματική συντάξιμη υπηρεσία; Η συγκεκριμένη ρύθμιση, όπως σας τόνισε η Ένωση και σε προηγούμενες γραπτές ανακοινώσεις που έχετε, ουδεμία απολύτως εφαρμογή έχει για τους αξιωματικούς του Πυροσβεστικού Σώματος, καθ’ ότι οι προϋποθέσεις που περιγράφονται στο νομοσχέδιο δεν προβλέπονται από τη νομοθεσία του Πυροσβεστικού Σώματος.
Καλείστε, λοιπόν, εσείς τώρα να καταθέσετε τροπολογία. Καταθέσατε τρεις. Φέρνετε εκ του προχείρου σχέδιο νόμου στη Βουλή με τόσο σοβαρό ζήτημα και περιεχόμενο και φέρνετε τροπολογίες στη συνέχεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν μεριμνήσατε αρχικά, ώστε και αυτό το νομοσχέδιο να είναι ολοκληρωμένο.
Περιλάβετε, λοιπόν, τις εξής διατάξεις:
Στο τέλος του άρθρου 3 του νομοθετικού διατάγματος 142/74 περιπτώσεις ως εξής, με την ένδειξη ΚΑ: "Σε ανακριτικά γραφεία των διοικήσεων πυροσβεστικών υπηρεσιών πόλεων, στα πυροσβεστικά συνεργεία, στο "199" συντονιστικό επιχειρησιακό κέντρο υπηρεσιών Πυροσβεστικού Σώματος και στις σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας".
Στο τέλος του άρθρου 43 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων, προστίθεται παράγραφος 8 ως εξής: "Η σύνταξη των αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων που αποστρατεύονται αυτεπάγγελτα λόγω προαγωγής νεοτέρων τους και δεν συμπληρώνουν πραγματική συντάξιμη υπηρεσία 35 ετών, προσαυξάνεται μέχρι 3/35 και μέχρι τη συμπλήρωση τριακονταετούς πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας, με την προϋπόθεση καταβολής από τους ίδιους του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών".
Όσον αφορά τώρα στους αξιωματικούς της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού να εφαρμόζονται και σε αυτούς οι διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 43 του προεδρικού διατάγματος 166/2000.
Τα πρόσωπα των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 40 του ν.2190/94 και της παραγράφου 23 του άρθρου 8 του ν.2366/95 μπορούν να αναγνωρίσουν με αίτησή τους ως συντάξιμο από το δημόσιο το χρόνο που μεσολάβησε από τη κλήση τους προς κατάταξη ή την κύρωση των πινάκων επιτυχίας μέχρι την κατάταξη, το διορισμό τους αντίστοιχα, με καταβολή από τους ίδιους των ασφαλιστικών εισφορών που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 59 του Κώδικα ΚΠΣΣ 6,67, όπως και στους εκπαιδευτικούς.
Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να πω ότι εάν πράγματι η Βουλή, ως κατ’ εξοχήν νομοθετικό όργανο, με πρόταση βεβαίως της Κυβέρνησης, συζητά το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, οφείλει να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων, να άρει κοινωνικές αδικίες και ανισότητες και να νομοθετήσει προς την κατεύθυνση του να τροποποιήσει, να συμπληρώσει και να αποκαταστήσει όλα εκείνα τα οποία ο νομοθέτης δεν είχε προβλέψει μέχρι τώρα, διαφορετικά θεωρώ ότι οποιαδήποτε ρύθμιση είναι εκ του προχείρου και σηματοδοτεί απλώς τη διάθεση της Κυβέρνησης να νομοθετήσει χωρίς να λύνει το πρόβλημα.
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας ΔημοκρατίαςΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι…
(Θόρυβος στην Αίθουσα)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Παναγιώτης Σγουρίδης): Κύριοι συνάδελφοι, σας παρακαλώ, κάντε λίγο ησυχία. Όσοι θέλουν να συζητήσουν, ας βγουν στο περιστύλιο.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Παρακαλώ να μου δοθεί και ο χρόνος που ήδη έχει χαθεί, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Παναγιώτης Σγουρίδης): Πέντε δευτερόλεπτα.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Πέντε δευτερόλεπτα. Είναι σημαντικά.
Κύριε Πρόεδρε, παρακολουθώντας όλη την αψιμαχία που προηγήθηκε, θέλω να σας πω ότι αν στη συγκεκριμένη περίπτωση ο κύριος Υπουργός θεώρησε ότι εθίγη προσωπικά, τότε εγώ θέλω να επισημάνω ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση που επεσήμανα με επιχειρήματα, με έγγραφο, με συγκεκριμένες προτάσεις της Ένωσης Πυροσβεστικού Σώματος επετέθη με υβριστικούς όρους, με προσωπικούς χαρακτηρισμούς. Κατά συνέπεια θεωρώ ότι αποτελεί συνήθεια η αδυναμία ή έλλειψη επιχειρημάτων να μεταφέρεται στη Βουλή εκ μέρους των Υπουργών εκείνων, οι οποίοι αδυνατούν να απαντήσουν επί της ουσίας, με τον τρόπο με τον οποίον εκφέρει δημοσίως και κοινοβουλευτικά το λόγο του ο κύριος Υπουργός.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Πρόεδρος της Βουλής κ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ)
Θέλω να πω το εξής: Είπε ότι ασκήθηκε κριτική εκ μέρους μας για το θέμα των δικαίων –το υπογραμμίζω- αιτημάτων της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος. Και έρχεται στη συνέχεια ο κύριος Υφυπουργός και λέει: "Αποδέχομαι αυτά τα οποία εθίγησαν και μάλιστα τα εισηγούμαι κιόλας στο Σώμα".
Έρχεται ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας και διευκρινίζει αυτά τα οποία υποτίθεται πως απεδέχθη ενώπιον και ακροατηρίου ο κύριος Υφυπουργός και στην ουσία υπαναχωρεί ο κύριος Υφυπουργός στη διευκρίνιση την οποία έδωσε –να μας το διευκρινίσει τώρα- για τα θέματα που θίξαμε και τον ενόχλησαν.
Η Κυβέρνηση, δηλαδή, θεωρεί ότι όταν φέρνει νομοσχέδιο στη Βουλή θα πρέπει σ’ αυτό να μην ασκείται κριτική όταν έχει παραλείψεις; Θεωρεί ο κύριος Υφυπουργός ότι δεν θα πρέπει να ασκείται κριτική και να ασκείται το συνταγματικό καθήκον της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σε ένα σχέδιο νόμου το οποίο -είναι πεποίθησή μου- είναι πρόχειρο, αποσπασματικό και υπηρετεί μικροκομματικές σκοπιμότητες για τον πολύ απλό λόγο: Δεν εξηγείται αλλιώς πώς το γεγονός ότι δήθεν δίκην υπερασπιστικού επιχειρήματος ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ επεσήμανε τη σωρεία των τροπολογιών και από την άλλη πλευρά να λέμε ότι δεν έχουμε ένα διαχωριστικό, ένα διακριτικό νομοσχέδιο σε βάρος πολλών κοινωνικών κατηγοριών.
Η σωρεία των τροπολογιών τι δείχνει, κύριε Πρόεδρε; Δείχνει πληρότητα ή δείχνει έλλειμμα;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Κυρία συνάδελφε, με συγχωρείτε. Ζητήσατε το λόγο για τα άρθρα 6, 7 και 8. Σας παρακαλώ πείτε μας για τα άρθρα αυτά και μη μιλάτε επί της αρχής του νομοσχεδίου, γιατί δεν έχει νόημα πλέον.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, εγώ μίλησα στην πρωτολογία μου για τα άρθρα. Ο κύριος Υφυπουργός άσκησε κριτική και οφείλω να του απαντήσω για να μας πει…
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Όχι, ακούστε με. Εάν θέλετε, πείτε κάτι χρήσιμο για τα άρθρα αυτά και όχι γενικότητες.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Χρήσιμα είναι, κύριε Πρόεδρε, αυτά τα οποία λέμε και προσπαθούμε να συνεισφέρουμε για να μην είναι άδικο, αποσπασματικό και πρόχειρο το σχέδιο νόμου του κυρίου Υφυπουργού.
Θέλω, λοιπόν, να του επισημάνω ότι θέλουμε απάντηση στα θέματα τα οποία θίξαμε για την Ένωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος. Για τα τρία αιτήματα τα οποία θέσαμε, θεωρούμε ότι τη διευκρίνιση την οποία μας έδωσε, ουσιαστικά με τη δευτερολογία του την πήρε πίσω και περιμένουμε εδώ και τώρα να μας απαντήσει εάν τελικά αποδέχεται ή δεν αποδέχεται τα αιτήματα τα οποία τέθηκαν και στην πρωτολογία τη δική μου και στην εισήγηση του εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας.
Ευχαριστώ.