ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΔ'
Πέμπτη, 24 Ιανουαρίου 2002
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου της πρότασης νόμου αρμοδιότητας του Υπουργείου Δημοσίας Τάξης: "Για την αντιμετώπιση της παράνομης κατοχής, χρήσης και εμπορίας πυροβόλων όπλων και συναφών μηχανισμών και αντικειμένων
Η κα Παπακώστα έχει το λόγο.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, συζητούμε σήμερα ένα σχέδιο νόμου, το οποίο κυρίως και πρωτίστως αφορά τη λαθρεμπορία όπλων, την παράνομη κατοχή και χρήση, ένα ζήτημα το οποίο εντάσσεται στη γενικότερη έλλειψη μιας εθνικής αντεγκληματικής πολιτικής, η οποία βεβαίως ελλείπει από την πατρίδα μας με ευθύνη καθαρά της Κυβέρνησης, η οποία είτε αδιαφορεί είτε κωφεύει είτε, εν πάση περιπτώσει, επαναπαύεται κάθε φορά σε ρυθμίσεις τις οποίες θα φέρει υπό αίρεση παραπέμποντας το θέμα στις καλένδες.
Θεωρώ ότι το ζήτημα είναι εξόχως σημαντικό, υπό την έννοια ότι συναρτάται αμέσως με το οργανωμένο έγκλημα και συγκεκριμένα με εγκληματικές δραστηριότητες, όπως είναι παραδείγματος χάριν το λαθρεμπόριο όπλων -εκεί θα πρέπει να δούμε λίγο και τα ζητήματα των πυρηνικών και άλλων επικίνδυνων υλικών- την τρομοκρατία, η οποία συναρτάται ευθέως και αμέσως με τη διακίνηση των λαθρομεταναστών και τη διαδικασία μέσα από την οποία -την διακίνηση των λαθρομεταναστών- διακινούνται και τα όπλα. Και βεβαίως να πούμε ότι ο ν. 2168/93 ήταν ένας νόμος ο οποίος υπήρξε πρωτοποριακός και ο οποίος ουσιαστικά αντικατέστησε το ν. 495/76. Και βεβαίως, κυρία Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι, κυριότερες διατάξεις αυτού του νόμου, ήταν ο προσδιορισμός της έννοιας των όπλων, των πυρομαχικών, των εκρηκτικών υλών, η κατάταξη των κυνηγητικών όπλων σε δύο κατηγορίες, πράγματα τα οποία δεν συνέβαιναν μέχρι τότε. Και μάλιστα θεωρήθηκε πρωτοποριακός και για έναν επιπρόσθετο λόγο. Διότι τότε, ελήφθησαν υπόψη, για να μπορέσει να θεσμοθετηθεί αυτό το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και συνέχεια νόμος του κράτους, οι απόψεις όλων των εμπλεκομένων φορέων.
Θα σας αναφέρω ενδεικτικά τις Ομοσπονδίες των Εμπόρων, τους Κυνηγετικούς και Σκοπευτικούς συλλόγους. Στη συνέχεια ψηφίστηκε και έγινε νόμος της Βουλής.
Καθορίστηκαν λοιπόν οι προϋποθέσεις για την εισαγωγή από το εξωτερικό, για την εξαγωγή, την επανεξαγωγή, τη διαμετακόμιση, την κατασκευή στο εσωτερικό, την εμπορία, τη διάθεση, την κατοχή όπλων σε πλοία και αεροσκάφη, την οπλοχρησία. Βεβαίως, αν θέλετε, εξειδικεύτηκαν και ορισμένες διακεκριμένες περιπτώσεις με αυξημένες ποινές, όπως παραδείγματος χάρη με κατάσχεση, με δήμευση.
Ασχολήθηκε και ασχολείται ο νόμος αυτός, γιατί είναι σε ισχύ, με την χορήγηση και την ανάκληση αδειών, τις υποχρεώσεις των εισαγωγέων, κατασκευαστών κλπ. Ταυτόχρονα εναρμονίστηκαν και οι διατάξεις με την οδηγία 91/477 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κυρία Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σχετικά με τον έλεγχο της απόκτησης και κατοχής όπλων. Τέλος, προστέθηκαν και οι διατάξεις στο ν. 456/76 περί φωτοβολίδων και κροτίδων.
Θέλω να σας πω, επειδή άκουσα τον εισηγητή της Κυβέρνησης, ότι τα ζητήματα αυτά βεβαίως και δεν αντιμετωπίζονται αποσπασματικά. Προϋποθέτουν την τεχνική και πρακτική αντιμετώπιση του ζητήματος, η οποία στην ουσία θα πρέπει να παρέχει ένα δίκτυο πληροφόρησης, το οποίο στη χώρα μας είναι υποτυπώδες έως ανύπαρκτο. Βεβαίως αυτό το πράγμα εξαρτάται και από τους χρήστες.
Τα δυσμενή επακόλουθα, κύρια Πρόεδρε, από τη διάπραξη σχετικών αδικημάτων, σαν αυτά που συζητούμε στο σημερινό σχέδιο νόμου, και η σχέση των όπλων και των εκρηκτικών με το οργανωμένο έγκλημα και την τρομοκρατία, φαντάζομαι ότι είναι πασιφανή και πασίδηλα.
Η αύξηση του λαθρεμπορίου και η αδυναμία αντιμετώπισης του προβλήματος της λαθρομετανάστευσης είναι ένα ζήτημα, το οποίο ακριβώς εντάσσεται στη συζήτηση την οποία κάνουμε. Η αδιαφορία των Υπουργείων της Δημόσιας Τάξης, Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας να μπορέσουν να δημιουργήσουν εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο να λειτουργεί με πλήρη επαγγελματισμό, τόσο κεντρικά όσο και ιδίως περιφερειακά - που μας ενδιαφέρει- και να στελεχώσει με ικανό αριθμό ανθρώπων και μέσων τις υπηρεσίες, πράγματι καθιστά το πρόβλημα ακόμα εντονότερο.
Προηγουμένως ελέγχθη και συζητήθηκε το θέμα της αστυνόμευσης και της εκπαίδευσης των αστυνομικών. Ασφαλέστατα, κύρια Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι, η δημόσια ασφάλεια προϋποθέτει δημόσια τάξη. Η δημόσια τάξη προϋποθέτει καλή αστυνόμευση. Η καλή αστυνόμευση στη συνέχεια προϋποθέτει σύγχρονη και αποτελεσματική αστυνομία. Η καλή αστυνομία προϋποθέτει καλά εκπαιδευμένους αστυνομικούς, οι οποίοι αμείβονται τουλάχιστον αξιοπρεπώς. Η οργάνωση, η δομή και η λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας είναι ακόμη ζητούμενο, κύριε Υπουργέ.
Εκείνο το οποίο θα ήθελα να πω είναι το εξής: Είναι χαρακτηριστικό του πόσο σοβαρά παίρνει υπόψη της η Κυβέρνηση το ζήτημα, το οποίο συζητούμε σήμερα, το εξής γεγονός. Η κεντρική υπηρεσία, η οποία υπάρχει στη Διεύθυνση Ασφαλείας Αττικής, δηλαδή το Τμήμα Όπλων και Εκρηκτικών, και το οποίο ασχολείται με το θέμα, έχει αυτήν την ώρα είκοσι άτομα ως προσωπικό και δύο αυτοκίνητα.
Ακούστε με τι ζητήματα ασχολείται: Με την έκδοση αδειών οπλοφορίας, με την κατοχή όπλων ως κειμηλίων, με την κατοχή όπλων σκοποβολής, εμπορίας, εισαγωγής, μεταφορές όπλων, εκρηκτικών, κατοχής όπλων από ιδιωτικές επιχειρήσεις, ΔΕΚΟ, τράπεζες, νοσοκομεία, οπλοφορίες με ιδιωτικά όπλα αστυνομικών και χίλια δύο ζητήματα.
Παράλληλα, ενώ έχει όλο αυτόν το φόρτο εργασίας, είναι υποχρεωμένα αυτά τα μόλις είκοσι άτομα με τα δύο αυτοκίνητα -γιατί μιλούσαμε για το προσωπικό και την υποδομή και την υποστήριξη, την οποία παρέχει το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης- να διατάσσονται καθημερινά, διατεταγμένη δηλαδή υπηρεσία, σε εξωτερικές και εσωτερικές υπηρεσίες, περιπολίες κλπ. Ως εκ τούτου η βεβαίωση των παραβάσεων περιορίστηκε στο ελάχιστο.
Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρω ότι το 2001 βεβαιώθηκαν τρεις παραβάσεις σε σκοπευτήρια, δύο για φωτοβολίδες, έξι σε καταστήματα εμπορίας όπλων και μία για εμπορία φυσιγγίων. Αυτά είναι από ανήκουστα έως γελοία, έως γραφικά, ας μου επιτραπεί η έκφραση. Ακούω κάποιους συναδέλφους, οι οποίοι έχουν αντιρρήσεις, τα στοιχεία όμως είναι καθοριστικά και καταλυτικά.
Θέλω να σας πω ότι η χορήγηση των αδειών οπλοφορίας έχει εξελιχθεί, κύρια Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι, σε ένα ζήτημα κομματικής συναλλαγής, αφού υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός περιπτώσεων που ανακαλούνται άδειες με δύο και τρεις ανανεώσεις ανά τριετία, χωρίς να έχουν μεταβληθεί οι όροι που χορηγήθηκαν, προκειμένου να ικανοποιούνται ανεξέλεγκτα αιτήματα ατόμων, με μόνο μέσο συναλλαγής και όχημα τον κομματικό μηχανισμό.
Δεν υπάρχει -και εδώ είναι το ζήτημα, κύρια Πρόεδρε, και πρέπει πράγματι να ψέξουμε την Κυβέρνηση- συνεργασία με Διεθνείς Οργανισμούς και ιδιαίτερα με την Ιντερπόλ. Δεν υπάρχει ενεργή συμμετοχή στο ισχύον, από το 1994, σύστημα ανίχνευσης όπλων και εκρηκτικών, το περίφημο Interpol Weapons and explosives system. Αυτό νομίζω ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο πραγματικά μας απασχολεί, μας ανησυχεί και ίσως δεν έχουμε ασχοληθεί όσο έπρεπε.
Κυρία Πρόεδρε, μιας και έχουμε αυτήν τη συγκεκριμένη πρόταση, θέλω τώρα να πω το εξής: Επειδή γενική αρχή του δικαίου είναι ότι το δημόσιο συμφέρον είναι υπέρτερο του ιδιωτικού, οι διατάξεις για τα όπλα-ιστορικά κειμήλια θα πρέπει να ενταχθούν στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου και να το δούμε στην κατ' άρθρο συζήτηση, όπου θα πρέπει να ισχύσει κι εδώ ό,τι ισχύει στη Γαλλία ή στη Γερμανία, ας πούμε, όπου τα ιστορικά κειμήλια θα καθίστανται ανενεργά και θα πιστοποιούνται από την αρχή για το λόγο αυτό.
Τελειώνοντας θέλω να σας πω το εξής, κυρία Πρόεδρε, για να μη νομισθεί ότι γίνεται στείρα αντιπολίτευση. Θα σας αναφέρω ένα άρθρο της "Ελευθεροτυπίας" της Τρίτης, 29 Αυγούστου 2000, με τίτλο "Αρματωμένος ένας στους δέκα Έλληνες". "Λαθρεμπόριο όπλων" είναι ο υπότιτλος. "Σε ένα εκατομμύριο υπολογίζονται οι ένοπλοι συμπολίτες μας, όταν οι νόμιμες άδειες που έχουν χορηγηθεί αριθμούν μόλις τέσσερις χιλιάδες".
Κυρία Πρόεδρε, τελειώνοντας θέλω να πω στον κύριο Υπουργό: "Πίνακας κατασχεθέντων 2000-2001: Αυτόματα 49 το 2001". "Εξιχνιάστηκαν", λέει, "1.250 περιπτώσεις". Είναι τα στοιχεία του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. "87% επιτυχία", λέει.
Θέλω να κάνω μία επισήμανση, για να γραφεί στα Πρακτικά. Κυρία Πρόεδρε, είναι παραπλανητικό το ποσοστό. Περιλαμβάνει περιπτώσεις όπως είναι, παραδείγματος χάρη, η παράνομη κατοχή κυνηγετικών όπλων. Να μας πει το Υπουργείο, ο καθ' ύλην αρμόδιος Υπουργός, πόσες περιπτώσεις εξιχνιάστηκαν με άγνωστους δράστες και βεβαίως να μας πει επίσης σε ποιες περιπτώσεις διεπιστώθη η πηγή προέλευσης του πυροβόλου όπλου, με το οποίο διεπράχθη το αδίκημα. Οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει αριθμός σε κάθε όπλο; Ακόμα και αν κλαπεί, με βάση αυτόν τον αριθμό μπορεί να διαπιστωθεί πού πήγε, πώς διακινήθηκε, ποιος το έχει στα χέρια του;
Σας ευχαριστώ πολύ.